Zoek een hobby: ga gitaarspelen!

gitaarspelen-voor-dummies Als tiener heb je er misschien wel eens aan gedacht: gitaarspelen. Want zeg nu zelf: muzikanten hebben altijd alle meiden! Is het ondanks je gebrek aan gitaartalent toch gelukt om een meisje aan de haak te slaan? Heel goed. Dan is het nu tijd om toch te leren gitaarspelen. Waarom? Gewoon, omdat het kan. En omdat muziek maken een heerlijke manier is om te relaxen. Met het boek Gitaarspelen voor dummies heb je alvast een mooie lesmethode in handen, waarbij je alle aspecten van het gitaarspel, van beginner tot gevorderde, onder de knie krijgt. Plus een stukje over het onderhoud en wat achtergrondinformatie over beroemde gitaristen.

Uitgebreid

Wat zo goed is aan Gitaarspelen voor dummies is dat het niet zo maar een beginnerscursus is. Je begint wel bij het begin, maar gaat dan ook wel mooi de diepte in. Daardoor raak je ook meteen bekend met alle termen die te maken hebben het het gitaarspel, en dat praat meteen een stuk makkelijker. Mits je praat met een ervaren muzikant natuurlijk. Je weet wel – muzikanten onder elkaar, pratend over dominante septiem-akkoorden enzo. Geen nood, die worden allemaal uitgelegd in dit boek.

Met muziek

Soms ben je een beetje onzeker over je kunsten. Een beetje als wanneer je een nieuw recept voor stoofvlees probeert. Je doet alles stap voor stap en het wordt een mooie brei, maar is het resultaat wel zoals het hoort? Smaakt het zoals de kok bedoeld heeft? In een boek als dit kun je natuurlijk niet zo maar een hapje nemen om te proeven of het goed is. Wel kun je luisteren of je de liedjes goed speelt. In plaats van een ouderwetse cd, die je wel eens krijgt bij een cursusboek als dit, kun je bij de Voor Dummies-reeks online terecht voor muziektracks en zelfs videoclips.

Verschillende onderwerpen

Omdat het boek er van uitgaat dat je begint met een eerste gitaar en dit boek (zonder enige vorm van kennis of ervaring) beginnen ze bij het begin. Bij de onderdelen van de gitaar, bijvoorbeeld, en hoe je zo’n ding vasthoud. En hoe je hem stemt, zodat een G ook echt klinkt als een G. Altijd handig. Of wanneer je een akkoord aanslaat, het niet klinkt als een krolse kat. Daarna gaat het snel van start, met het lezen van gitaarnotatie en notenschrift, hoe je akkoorden en melodieën speelt en hoe je vingervlug wordt om de snelste melodieën te spelen. Daarna ga je aan de slag met verschillende muziekstijlen, zoals rock, blues, klassiek, folk en meer. Ondanks dat het boek begint bij de basis is het ook echt een aanrader voor gitaristen die in hun puberjaren wel hebben gespeeld, maar er daarna niets meer mee hebben gedaan. Gitaarspelen voor dummies, Mark Phillips en Jon Chappell Voor Dummies, 396 pagina’s, paperback. Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789045351940