Recensie: Girls 13+: Uitgesloten, Brigitte Blobel

girls 13+ uitgesloten

De serie Girls 13+ vertelt verhalen over pubermeisjes en problemen/gevaren die ze kunnen ervaren. Het zijn natuurlijk wat extreme verhalen, maar wel ervaringen die iedereen zouden kunnen overkomen. Het boek Girls 13+: Uitgesloten gaat over Lara. Ze schrijft haar ervaringen op in een soort dagboek, en wordt dus helemaal vanuit de ik-persoon vertelt. In het boek kom je er al snel achter dat het een dagboek betreft, dat ze later zelf heeft omgebouwd tot een roman.

Als ze begint te vertellen, gaat ze terug in de tijd: tegen de tijd dat het verhaal op papier staat, komt het dus helemaal uit haar geheugen. Ze vertelt over haar ervaringen over het uiteenvallen van haar kliekje. Of beter: hoe het komt dat zij daarbij is uitgesloten. Daarbij komen natuurlijk de meest gewone zaken naar voren: Lara vertelt hoe zij en Tibo verkering kregen en hoe Tibo het idee opvatte om met een paar mensen van school een kliekje te vormen. Superleuk natuurlijk, zeker omdat Lara erbij mocht horen.

Langzaam maar zeker gaat het de verkeerde kant op. Zoals zoveel jongeren roken er veel mensen in het kliekje, en wordt er ook geëxperimenteerd met alcohol. Van het een komt het ander: als ze gaan kamperen loop het uit de hand, en valt het kliekje in een diepe, diepe slaap. Als Ben dan opeens een flinke blindedarmontsteking krijgt is er niemand om hem te helpen. Behalve Lara, die niets gedronken heeft. Ze gaan naar het ziekenhuis, waar Lara vertelt over het drankfeest. Dat wordt haar niet in dank afgelopen. Als er dan langzaamaan ook drugs in het spel beginnen de komen gaat het bergafwaarts met de mensen in het kliekje. Lara wordt steeds verder genegeerd, omdat ze er niet aan mee wil doen. Maar ze deelt het ook niet met haar ouders. Lara staat er helemaal alleen voor!

Uitgesloten is een realistisch verhaal over groepsdruk, vriendschap en drugsgebruik. Er zit een flink tempo in het verhaal, maar Lara neemt nogal eens wat dwaalsporen in haar vertelling. Zo droomt ze ineens weg over hoe het zou zijn om een vis te zijn, of komt er even een ander fantasietje voorbij. Dat is soms een hinderlijke onderbreking, maar soms verduidelijkt het Lara’s standpunt wel iets. De woordkeuze is duidelijk niet die van een 13-jarige, en soms zitten er woorden bij die zelfs mij vreemd voorkomen. Door het tempo en het onderwerp blijft het verhaal boeien.

Girls 13+: Uitgesloten, Brigitte Blobel
Standaard uitgeverij, mei 2012, 182 pagina’s, paperback.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 13 jaar. ISBN: 9789002247620