Recensie: Gezond leven is kinderspel, Sonja Kimpen, Niels en Arne de Jonck

Sonja Kimpen schrijft een boek samen met haar twee zonen! Gezond leven is kinderspel. Dé trukendoos voor ouders Niels en Arne, de twee zonen van Sonja Kimpen, kregen tijdens hun jeugd (en nu nog) vaak vragen als: Is het niet vreselijk om een gezondheidsfreak als mama te hebben?, Krijgen jullie nooit snoep?, Was er nooit frisdrank in huis, of taart en ijs? Moesten jullie altijd sporten? Mocht je ooit in de zetel zitten niksen? Drinken jullie alleen maar water thuis? Wat als er vrienden komen? Niels (sportieveling) en Arne (levensgenieter) waren Sonja’s eerste proefkonijnen. Op hen testte ze haar 10 principes voor een gezonde levensstijl uit. Met succes, al was het niet altijd even makkelijk. Haar zonen prikkelden haar om elke dag nieuwe dingen te bedenken, aangepast aan hun leeftijd. Sonja heeft alles uitgeprobeerd: van slinkse trucs, over leugentjes om bestwil, spelletjes, confrontaties, verhaaltjes en (te) lange uiteenzettingen. Dit alles met maar één intentie: de ontwikkeling van hun gezonde verstand te stimuleren. Met hun frisse no-nonsensekijk bewijzen Niels en Arne dat gezond leven geen dagtaak is en geen negatieve invloed heeft op hun persoonlijke en sociale leven. Ze stofferen hun verhaal met grappige anekdotes, handige tips en vele ideeën om spelenderwijs en op elke leeftijd goed voor je lichaam te zorgen.

Gezond leven is kinderspel is een boek dat ouders zeker aan het denken zal zetten over wat ze hun kinderen voorschotelen. Het boek is een verzameling van informatie (veel informatie) en anekdotes, geschreven door Sonja, Niels en Arne. Hierbij worden de anekdotes van Sonja in een omlijst kadertje geplaatst, en vormen meer tips opgehangen aan eigen ervaringen, terwijl de anekdotes van Niels en Arne bestaan uit zowel een stukje informatie als een leuke anekdote. De aankleding van het boek bestaat verder enkel uit paginagrote kleurenfoto’s of collages van foto’s, die het boek wel wat kleur geven. Kleur krijgt het boek ook uit de hoofdstukindeling: iedere rechterpagina is voorzien van een vakverdeling in kleurtjes, waarbij er in ieder vakje een cijfer of letter staat van het hoofdstuk. De linkerpagina heeft een strook, in de kleur van het betreffende hoofdstuk. De rest van de pagina’s is merendeels gevuld met tekst en kaders, wat toch wel eens wat overweldigend kan ogen.

Gelukkig is de schrijfstijl van het boek lekker vlot en luchtig, zodat je snel en gemakkelijk de informatie tot je kunt nemen. Let wel: er komt nog al wat informatie op je af, het zal dus zeker nodig zijn het boek een paar keer weg te leggen om de gelezen informatie tot je te laten komen. En dat is ook helemaal niet erg, want het boek is niet zozeer een stappenplan, maar eerder een openbaring in een gezonde levensstijl. Dit moet je laten groeien en ontwikkelen, om zo langzaam alle gelezen informatie ten uitvoer te kunnen brengen. Door alle tips en trucs die het boek rijk is zul je het ook goed en helder aan de kinderen kunnen presenteren, zodat ze eerder ontvankelijk zullen zijn voor de aanpassingen in hun eetpatroon. En bovendien zul je ontdekken dat je met een paar kleine stappen al een heel eind kunt komen, om zo te zorgen voor een gezonde basis voor de rest van hun leven!

Gezond leven is kinderspel, Sonja Kimpen, Niels en Arne de Jonck
Standaard uitgeverij, oktober 2011, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 22,50 euro. ISBN: 9789002240430