Recensie: Gezocht: normale ouders, Marlies Slegers

gezocht normale ouders“Normale ouders: die zou ik ook wel graag willen.” Dat was de reactie van mijn oudste zoon, toen het boek Gezocht: Normale ouders op de mat viel. Gelukkig valt het bij onze jongen nog wel mee. Ik ben geen uitvinder van rare apparaten, zoals Thomas, de vader van Gijs. Mijn vrouw zal ook niet snel gaan experimenteren in de keuken – laat staan een kok in een sterrenrestaurant ter verantwoording roepen op zijn pannenkeuze of kooktechnieken. De moeder van Gijs, Lydia Lepel, doet dat wel, en schrijft kookboeken. Met de meest bizarre en onsmakelijke thema’s ooit! De tweeling Pip en Sophie, de tweelingzusjes van Gijs die nauwelijks uit elkaar te houden zijn en elkaars zinnen af te maken, zijn misschien wel te meten met zijn jongere broertje. Gijs de Bruin zelf is dan weer wel heel normaal. Hij is tien jaar oud, heeft een hamster en zit op voetbal. Niks raars aan! Maar dankzij (of door) zijn vreemde ouders stort hij zich wel keer op keer in de meest bizarre avonturen. In Gezocht: Normale Ouders zijn drie boeken gebundeld: Kawipiwipi (het limonadevliegtuig), Het hele kleine grootse avontuur (de kleine straaljager) en Een tijdloos avontuur. De avonturen van de bijzondere familie De Bruin zijn ontzettend leuk om te lezen, maar soms ook wel een beetje spannend en eng. Zoals bijvoorbeeld wanneer het limonadevliegtuig van vader Thomas neerstort, omdat Gijs per ongeluk gewone limonade had gebruikt in plaats van Priklimonade. Zijn moeder flipt helemaal – het is echte paniek. Ook de manier waarop zijn vader omgaat met zoon Gijs is niet altijd even leuk. Wat betreft schrijfstijl is het zeker geschikt voor achtjarigen, maar gezien de spannende elementen in het boek zou ik ‘m toch eerder voor tienjarigen adviseren. Naar die spannende momenten zitten er trouwens wel heel veel grapjes en verrassingen in het verhaal verwerkt, zodat je telkens weer een happy end hebt na een spannend moment! Gezocht: Normale ouders, Marlies Slegers Kluitman, juni 2014, 384 pagina’s, hardcover. Prijs: 17,50 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789020673463