Recensie: Geronimo Stilton en de ontdekking van de Superparel

Als Patty naar het beroemde Roverseiland moet om een documentaire te maken, besluit ze Geronimo mee te vragen. Ze heeft zelfs een duikcursus voor hem geregeld! Gi-ga-geitenkaas … zoals jullie vast wel weten heeft Geronimo een ontzettende hekel aan reizen, haat hij zand en heeft hij al helemaal niks met zwemmen! Maar ja, het idee dat hij een hele week met Patty kan doorbrengen is genoeg om meteen ja te zeggen! En wie had er ooit kunnen bedenken dat ze ook nog eens een van de allermooiste parels uit de zee zouden opduiken? Maar helaas zitten er ook knagers met minder goede bedoelingen achter die parel aan.

Geronimo Stilton en de ontdekking van de superparel is een ontzettend leuk en vooral spannend boek. Er wordt – zoals je kunt verwachten bij deze titel – weer flink gespeeld met de typografie, waardoor bepaalde woorden benadrukt worden of verbeeld worden (denk aan: touw, geschreven in een lettertype dat touw verbeeld). Hierdoor krijgt het boek misschien een wat rommelig karakter, maar tegelijk ook een heel speelse uitstraling. Het verhaal zelf is zeker spannend: Geronimo gaat met zijn liefde Patty naar een tropisch eiland… als dat niet romantisch is? Daar maken ze al snel nieuwe vrienden, en beleven ze een spannend avontuur om een grote oester te beschermen. Uiteraard wordt ook in dit boek de hulp ingeroepen van een aantal vrienden en kennissen, want hoewel Geronimo de held van het boek is worden er geen rare bokkesprongen gemaakt, en ligt de nadruk op goed nadenken en speuren. Je wordt er als lezer dan ook actief in betrokken: na een hoofdstuk waarin iets belangrijks gebeurt wordt je daar aan het einde van het hoofdstuk op gewezen. Erg leuk, die participatiemogelijkheid! Het is dan ook een boek om van te smullen: spannend, zonder echt eng te zijn, grappig en mysterieus.

Geronimo Stilton en de ontdekking van de Superparel, Geronimo Stilton
Bakermat, maart 2011, 128 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789085921462