Recensie: De Gehoornden, Bianca Mastenbroek

de-gehoornden-bianca-mastenbroek-boek-cover-9789051165746De Gehoornden is de opvolger van Geheugenstrijd, dat natuurlijk ook is geschreven door Bianca Mastenbroek. Dat boek had nog al wat cliffhangers, die in De Gehoornden worden beantwoord. Nu zeg ik wel dat De Gehoornden de opvolger is van Geheugenstrijd, maar eigenlijk klopt dat niet. Dit boek bevat de opvolger. In dit dikke fantasyverhaal vind je namelijk zowel het boek Geheugenstrijd als Gewetensstrijd. Voor lezers van Geheugenstrijd dus wat jammer – die hebben de helft van het boek al gehad.

De korte Gehoornden

Het verhaal van De Gehoornden gaat over Arandia. Dat is een eiland dat lang, lang geleden bestond. In een tijd dat er alleen nog maar met zwaarden werd gevochten en met zeilboten werd gevaren. Het is een magische bescherming, omdat het wordt bedreigt door de dienaren van de Gehoornde. Het verhaal wisselt telkens tussen een aantal personages: Vana en Fokko aan de kant van Arandia, en Mauli aan de kant van de vijand. Daarnaast wordt het verhaal gemixt met de oorsprong van goed (de godin Suvi) en het kwaad (de god Rhei, haar tweelingbroer). Daardoor krijgt het verhaal niet echt een zwart/witbeeld, maar ontdek je heel wat grijze gebieden en krijgen de personages ook een menselijk karakter.

Magische barrière

De Gehoornden vertelt het magische verhaal van Vana en Fokko, die magische krachten blijken te hebben. En hoorns. Vandaar de naam. Het blijft een flinke strijd, waarbij het geheugen van de gehoornde kinderen telkens op de proef wordt gesteld – hoe meer magie ze gebruiken, des te meer van hun geheugen zullen ze kwijtraken. En het zijn juist die herinneringen die ze op de been houdt. Gelukkig krijgen ze een speciale opleiding in het kasteel van de koning, waardoor ze hun magie beter onder controle kunnen houden en hun ware gaven kunnen ontdekken.

Hebberigheid

Magie is natuurlijk een machtig iets. Denk maar eens bij jezelf: wat zou jij doen als je kon toveren? Grote kans dat je eerst denkt aan alles dat je zelf zou willen, en wat je daarna aan je familie en vrienden cadeau zou doen. Hebberigheid is een menselijke eigenschap die in zo’n geval heel gevaarlijk kan zijn. Zo komt ook Vana onder de invloed van die macht, waardoor ze een beetje naar de ‘duistere zijde’ neigt. Fokko verliest daarentegen grote delen van zijn geheugen omdat hij magie gebruikt. Binnen de magische barrière van Arandia, het eiland van de gehoornden, begint Vana een gevaar te vormen. De eilandbewoners moeten snel een oplossing bedenken, maar de enige die hen echt kan helpen zijn hun oude vijanden… die ze zo lang buiten de deur hebben proberen te houden. Is dat het offer waard?

Conclusie over De Gehoornden

Een spannend magisch verhaal over goed en kwaad – en hoe je die indeling niet zo maar kunt en mag maken. Het verhaal heeft een mooie opbouw, is spannend geschreven en bevat veel strijd en oorlog. Fantasy op zijn stoerst! Door: Score: De Gehoornden krijgt 4 van de 5 punten.

De Gehoornden, De Vier Windstreken, 420 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 13 jaar. ISBN: 9789051165746. Prijs: 17.95 euro.