Recensie: Geen paniek Turbo, Goliath Games

Geen paniek turbo

Open vragen waar je om beurten een antwoord op moet geven. Dat klinkt niet zo heel erg moeilijk, maar wcht maar af als er een tijdsdruk op komt te zitten! Dan is het ineens een stuk moeilijker om een soort snoep te bedenken, een Duits automerk, speelgoed waar meisjes mee spelen, of Engelstalige landen te bedenken! In Geen paniek Turbo krijg je een flinke stapel met lastige en eenvoudige opdrachten, fiches waarmee je de score kunt bijhouden én een timer, die om de vier seconden afgaat.

Hoe werkt het spel? Eenvoudig: je pakt een opdrachtkaart, waarop een zestal vragen staan. Sommigen zijn moeilijk, anderen heel makkelijk. Daaruit kies je een vraag, en wijs je iemand aan waartegen je het wil opnemen. Daarbij krijg je van de bank een aantal fiches: de winnaar krijgt die buit. Maar je kunt de inzet ook verhogen met één of twee fiches uit je eigen verzameling fiches! Gaat je tegenstander mee, of besluit hij al op voorhand op te geven?

review-4340

De andere spelers hoeven ook niet stil te zitten, want zij kunnen de pestfiche inzetten. Daarvoor wijzen ze een van de twee spelers aan, die het extra zwaar gaat krijgen. Die moet namelijk twee dingen noemen, voor de andere speler weer is! Voor iedere ronde krijgt de speler wel gewoon vier seconden. Verliest de gepeste speler, dan delen diens tegenstander en de pester alle fiches. Win je, ondanks die pesterij, dan zijn alle fiches voor jou. Geen paniek, want jij hebt natuurlijk ook twee fiches waarmee je jouw medespelers kunt pesten in een andere ronde.

Het spel zelf is mooi felgekleurd in fuchsia roze/paars en limegroen. Ook de zoemer is in die kleuren uitgevoerd. De kaarten zijn dubbelzijdig, maar wij hebben nog niet echt een verschil kunnen ontdekken in moeilijkheidsgraad of onderwerp. Het tellertje loopt netjes af in vier seconden. Hij maakt redelijk wat geluid tijdens het aftellen, waarbij het belletje een beetje in het niet valt. Je moet overigens wel goed op de knop drukken. Wij hebben een paar keer gemerkt dat de bel al na een seconde afgaat in plaats van de beloofde vier seconden! Jammer, want het is zeker een hilarisch spel, dat je met jong en oud kan spelen.

Geen paniek turbo, Goliath games
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 15 minuten