Recensie: Gebruik je fantasie, Nicola O’Byrne

Schrijfster Nicola O’Byrne heeft op veel kinderboekenlezers indruk gemaakt met haar geweldige boek Pas op, dit boek bijt! Nu mogen we genieten van Gebruik je fantasie. Hierin leer je Konijn kennen, die zich stierlijk verveelt. Gelukkig komt hij Wolf tegen, die wel een oplossing weet voor dit probleem. Hij steld voor om samen een verhaal te verzinnen. Wolf werkt namelijk in een bibliotheek, zo vertelt hij, en weet álles over verhalen. Een kleine verwijzing naar Roodkapje volgt, maar al snel gaan ze een verhaal verzinnen.

Dat buigt Wolf echter wel heel erg naar zijn eigen voordeel, want Wolf heeft al iets gefantaseerd: een lekker vol buikje, gevuld met Konijn! Maar gelukkig weet Konijn inmiddels ook hoe krachtig fantasie kan zijn, en hoe je het kunt gebruiken. En na een snelle achtervolging heeft ook Konijn een knallende verrassing bedacht, dat je kunt zien op een indrukwekkende uitklappagina.

Ook in de achterkant van Gebruik je fantasie vind je een uitsnede, waardoor je een klein stukje van de achterpagina kunt zien. Grappig, maar iets minder indrukwekkend als Pas op, dit boek bijt. Het verhaal zelf is ook wat minder vlot en spannend, hoewel dat niet betekent dat Gebruik je fantasie een saai boek is. In tegendeel! Het boek is vlot geschreven, heeft mooie, heldere prenten en een tikje spanning tijdens de achtervolging, dat jonge kinderen wat dichter tegen je aan zal laten kruipen. En dat zo’n klein, zwak konijn de grote wolf kan verslaan, dat is natuurlijk helemaal geweldig!

Gebruik je fantasie, Nicola O’Byrne
Gottmer, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 10,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025759735