Recensie: Galveston, Nic Pizzolatto

Galveston Roy Cady is een all-American cowboy, die zijn diensten heeft verhuurd aan de plaatselijke maffia. Als er iets rechtgezet moet worden, trekken ze bij hem aan de bel. Alles leek hem voor de wind te gaan: sexy vriendin, genoeg kogels en een prima gezondheid. Tot zijn baas zijn vriendin inpikte en Roy te horen kreeg dat hij longkanker had. Tja, zo gaat het goed, zo gaat het minder. Het thema van Galveston. In het begin van het boek krijgt Roy de opdracht om even bij iemand langs te gaan. Gewoon, zonder wapens. Opmerkelijk, want die opdracht krijgt Roy meestal niet te horen. Zonder wapens… en dat blijkt niet voor niets, want hij is er ingeluisd! Eenmaal op de bestemming aangekomen worden hij en zijn compagnon onder vuur genomen. Roy weet ternauwernood te ontsnappen, en neemt daarbij iemand mee op sleeptouw: in het huis was namelijk niet alleen de eigenaar om zeep geholpen, maar waren er ook twee prostituees aanwezig. De ene zwaar mishandeld, de ander overstuur vastgebonden op een stoel. Samen slaan ze op de vlucht en raken ze aan de praat. Het lijkt erop dat Roy niet de enige was die het slachtoffer moest worden van deze aanslag, ook zijn reisgenote Rocky zou eraan moeten geloven. Roy wil haar achterlaten, maar ze blijven toch rond elkaar heen draaien. Samen trekken ze op en reizen ze verder, tot ze in Galveston terecht komen, waar Roy warme herinneringen heeft. Tijdens hun tocht ontstaat er een stevige band tussen Roy en Rocky. Of stevig… Galveston is een stoere Amerikaanse actiethriller. Als het een film was, zou het echter een dertien-in-een-dozijnfilm zijn. Het verhaal is dun, de personages worden nauwelijks uitgediept en Roy zwerft willekeurig tussen het heden en het verleden. Vooral dat laatste is soms wat verwarrend, een minpunt voor het verhaal. Dat het verhaal wat dun is en grof geschreven – tja, dat is een kwestie van smaak en voorkeur. Stoere maffiamannen spreken nu eenmaal niet de hele tijd met twee woorden. Het boek is haast filmisch geschreven: bepaalde elementen worden redelijk nauwkeurig omschreven, de sfeerbepalers in het verhaal. Jammer alleen dat de personages Roy en Rocky niet dieper worden omschreven en dat er geen betere aanduiding was voor de herinneringen van Roy. Galveston, Nic Pizzolatto uitgeverij Q, 272 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789021458618