logo-liggend-wit-donkerblauw

Recensie: Galgenveld, Isa Maron

galgenveldGalgenveld is een spannend eerste deel van een vierdelige thrillerserie: De Noordzeemoorden. Hoofdrol hierin speelt rechercheur Maud Mertens. Zij is al jarenlang rechercheur, wordt af en toe gebeld door haar dementerende moeder, heeft thuis een nieuwe vriend en een flink puberende dochter zitten. Genoeg om af en toe afgeleid te zijn!

Zij wordt echter op een gruwelijke moord gezet, waarbij een leraar op een middelbare school en kunstenaar vermoord is en ’s ochtends opgehangen aan een lantaarnpaal wordt gevonden. Als een van eersten is Kyra Slagter ter plekke. Een paar jaar geleden is haar oudere zus spoorloos verdwenen, zonder een briefje achtergelaten te hebben. Zij is helemaal geobsedeerd door technische recherche en leest er in haar vrije tijd van alles over. De overledene was haar leraar, maar heeft blijkbaar nog wat meer op zijn kerfstok. Getuige daarvan zijn de vele schilderijen van naakte en halfnaakte scholieren die in zijn atelier gevonden zijn.  Maar is dat wel de reden van de moord? Of steekt er meer achter?

Galgenveld is een race tegen de klok van zowel Maud Mertens als de jonge Kyra Slagter. In het begin werken ze elkaar tegen om de eerste feiten te achterhalen, maar wat later merken ze beiden dat ze beter kunnen samenwerken om dit mysterie op te lossen. Maar kunnen ze dat wel, goed samenwerken en de eer delen? En wat als er nog meer gruwelijke moorden gepleegd worden in Amsterdam-Noord? Wat blijkt de beweegreden te zijn van de moordenaar?

Je leest het allemaal in Galgenveld. Het is een spannend en vlot geschreven boek, dat door alle Nederlandse locaties en manier van schrijven heel dicht bij huis voelt. Er zitten nog al wat krachttermen in het verhaal gewerkt. Het ene hoofdstuk wat meer dan het andere, maar over het algemeen wordt er nog al wat in gescholden: de ene keer wat grover dan de andere keer, maar meestal ook in gedachten. Dat is niet direct een kritiekpunt, eerder een opmerking. Die krachttermen versterken het verhaal en de geldende emoties namelijk best wel!

Galgenveld, Isa Maron
Mistral, juli 2014, 320 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789048822652