Recensie: I, Frankenstein, Splendid Film

bd-i, frankenstein-NL 3dHet verhaal van Frankenstein speelt al eeuwenlang tot de verbeelding van mensen. Het is ook niet niks, om van dode mensen een nieuw, levend wezen te scheppen! Deze film gaat echter een stapje verder, en laat juist het verhaal van Victor Frankensteins creatie zien. Een zielloos wezen, dat door zijn schepper in de steek is gelaten. Het wezen loopt al eeuwen over de wereld, en heeft al heel wat gezien. Zo heeft hij ook ontdekt dat er stiekem een flinke strijd woedt op aarde, een strijd waar wij mensen niets van af weten. In I, Frankenstein staat namelijk niet alleen het tot leven gewekte lichaam van ‘Adam’ centraal, maar ook de felle strijd tussen demonen en Ridders van de Orde van de Gargoyles: engelen, die overdag de daken sieren als lelijke waterspuwers en decoraties. In de nachtelijke uren gaan ze echter de strijd aan. Al eeuwenlang blijft het ongeveer in balans, maar door de creatie van Frankenstein ziet het demonenleger kansen: zo kunnen ze zielen uit de onderwereld een onderdak geven in tot leven gewekte doden! Dat zou ze echt een flinke voorsprong geven. Adam komt een beetje in deze strijd terecht, zonder dat hij echt kant wil kiezen. Hij krijgt wat hulpmiddelen van de engelenstrijders, zodat hij eventuele demonen kan verslaan. Adam gaat echter zijn eigen weg, en gaat soms iets te ver. Daarbij is hij op zoek naar het oude dagboek van zijn schepper, om zo te weten te komen waar hij vandaan komt (en of er een kameraad voor hem gemaakt kan worden), en maakt daarbij ook kennis met de knappe wetenschapper Terra, die zonder dat ze het weet in dienst is van de demonen. I, Frankenstein is een heel nieuwe versie van het aloude verhaal. De basis is natuurlijk onveranderd, maar er zijn heel wat vrijheden verworven. Het oude, bonkige gezicht met schroeven, bouten en metalen nietjes als hechtingen is ingeruild voor een knappe jongen, gespierd van boven tot onder. Het is ook niet helemaal duidelijk dat hij uit meerdere mensen is samengesteld, hij lijkt er zelf in ieder geval geen problemen mee te hebben. Door de strijd tussen goed en kwaad is er een grote nadruk op de actiescènes, met het vleugje romantiek tussen Terra en Adam. Adam zelf is overigens niet de meest spraakzame monsters, vaak trekt hij nogal een dommige blik. En dat terwijl hij toch al zo’n 200 jaar de tijd had om wat vaardigheden te verwerven op veel gebieden… Een vermakelijke en onderhoudende film is het zeker, mooi gemaakt bovendien. Echt de moeite waard! I, Frankenstein, Splendid Film
Tijdsduur: 89 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 13,99 euro), Blu-ray (ca. 16,99 euro)