Recensie: For girls only! Fashion time

Mode is niet alleen een kwestie van kleding, het weerspiegelt ook wie je bent. Als je houdt van mode, is het niet zo moeilijk om je eigen stijl te vinden en zelfs te ontwerpen. Het enige wat je moet verzinnen, is je eigen originele invalshoek! In de modewereld is het belangrijk om jezelf te blijven én wat over mode te weten. Daarom lees je in dit boek ook alles over de mythische modeontwerpers en de muzen die nieuwe modestijlen en -trends gelanceerd hebben. Ga op zoek naar je eigen stijl en laat je inspireren door wat nu hot en trendy is.

Zin om zelf aan de slag te gaan? Ontwerp je eigen collectie! In dit boek vind je een heus stylistenschriftje, met silhouetten om aan te kleden, kleding in allerlei patronen en kleuren om uit te knippen? Genoeg materiaal dus om je op weg te zetten zodat je je eigen, unieke modeboek kan creëren! Een boek voor ware fashionista’s en alle meisjes die van mode houden!

Dit ontzettend leuke en kleurrijke boekje is een perfecte gids voor de jonge fashionista. Het begint met een uitgebreide en efficiënte uiteenzetting van modestijlen door de jaren heen, met daarin verweven een veelheid aan termen, trends en accessoires. Dit alles in korte stukjes tekst, rijk aangevuld met illustraties en tekeningen. Aan het einde van dit informatieve deel wordt er verteld over hoe je zelf aan de slag kunt met het ontwerpen van kleding. Verteld wordt hoe een echte mode-ontwerper aan de slag gaat met het opzetten van schetsen, en het uitwerken daarvan in echte ontwerpen. Daarbij wordt je ook aangezet tot het nadenken over materiaal- en kleurkeuzes, zodat je ontwerpen een echt succes kunnen worden. Daar stopt het natuurlijk ook niet bij: de jonge meiden krijgen natuurlijk ook genoeg adviezen en tips mee om er zelf zo hip mogelijk uit te zien, van schoenen tot haar – geen enkel onderdeel wordt overgeslagen! Hoe je jezelf presenteert op straat of op de catwalk is natuurlijk ook erg belangrijk. Het wel en wee van presentatie mag dan ook niet ontbreken.

En of dat nog niet genoeg is staan er achter in dit boek een aantal mannequins getekend waar je je helemaal op kunt uitleven voor het ontwerpen van je eigen modelijn. Deze kun je zelf tekenen, maar je kunt ook gebruik maken van de kledingsjabonen die achter in het boek staan, compleet met leuke patronen. Ook een leuke tip: knip je kleding uit tijdschriften! Zo hem je meteen een coole kleur en gave motieven!

For girls only! Fashion time
Standaard Uitgeverij, september 2011, 80 pagina’s, paperback.
Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789002246715