Recensie: For girls only, de V van Vriendschap, Hetty van Aar

De v van vriendschap 9789002247224

De vijf meiden van For Girls Only hebben een flinke tijd geleden op hun website een oproepje geplaatst. Daarin vroegen ze hun lezeressen om te vertellen wat vriendschap voor ze betekend. Daar zijn de meiden mee aan de slag gegaan. Het gevolg? De V van Vriendschap. Een serie spannende, leuke, spontane, lieve en vooral eerlijke verhalen, die allemaal op één of andere manier te maken hebben met vriendschap. Denk bijvoorbeeld aan twee meiden die vechten om één jongen, ruzie, jaloezie, afgunst en nog veel meer, waarbij vriendschap het toch iedere keer weer wint.

De verhalen zijn allemaal leuk geschreven. Bij de titel lees je ook wie de originele schrijfster van het verhaal is geweest. Daardoor valt het te vergeven dat de stijl iets afwijkt tussen de verschillende verhaaltjes. Het ene verhaal komt razendsnel van de grond, het andere heeft iets meer tijd nodig. Ook de eindes zijn wat wisselend. Het ene verhaal is netjes afgewerkt, het andere lijkt wel een beetje een open einde te hebben. Na ieder verhaal volgt een soort Lieve Liesje-afsluiting. Meiden stellen per mail vragen aan de FGO-meiden. Ook mag je een kijkje nemen in het algemene FGO-dagboek, waarin de meiden naar elkaar korte briefjes schrijven, gedichtjes met elkaar delen, poezie-albums aan elkaar laten zien en nog veel meer.

Het boek wordt geïllustreed met vrolijke portretjes van de meiden. Ook wordt iedere pagina voorzien van subtiele, leuke krabbeltjes, waardoor het boekje een lieflijke uitstraling krijgt. Dankzij de korte verhalen kun je De V van Vriendschap rustig even oppakken om een stukje te lezen. Een heerlijk leesboek!

For Girls Only: De V van Vriendschap, Hetty van Aar
Standaard uitgeverij, juni 2012, 192 pagina’s, paperback.
Prijs: 10,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789002247224