Recensie: For Boys Only: alles wat stoere kerels moeten weten!

for boys only Er bestaat al jarenlang een serie boeken voor meisjes: voor: For Girls Only! Een erg leuke serie, die inmiddels een grote schare fans heeft verzameld. Maar jongens hadden het wel voor het nakijken! Daar komt nu verandering in met het eerste boek voor voor Boys Only! Alles wat stoere kerels moeten weten! Dat geeft ook meteen aan wat er in dit boek te lezen is echt van alles wat stoere kerels moeten weten. En dan wel een heel bijzonder type stoere kerels, want dit boek draait volledig om de puberteit. Op zo’n moment gebeurt er heel wat in het leven van een jongen. Ze zijn nog niet helemaal volwassen, maar ook geen kind meer. Sommige dingen zijn ineens niet meer ‘cool’, terwijl ze ook nog niet aan volwassen dingen toe zijn. Daarbij komen natuurlijk alle lichamelijke veranderingen, kleine problemen en grote vragen. Dit boek probeert op zoveel mogelijk punten een antwoord te geven. Het is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, die het nazoeken en het lezen erin een stuk vereenvoudigen. Zo begint het boek For Boys Only met alle veranderingen in het lichaam van jongens. Daarin worden niet alleen de veranderingen zelf aangestipt, maar ook verteld dat die veranderingen van keer op keer verschillen. Bij de ene gaan de veranderingen in een ander tempo dan bij anderen. En zelfs de veranderingen bij meisjes worden erbij betrokken, zodat je als jongen ook weet wat er met het andere geslacht gebeurt. Daarnaast is er ook ontzettend veel aandacht voor de ontwikkeling van je persoonlijkheid en je karakter: stijl, kleding, kapsels, muziek… alle verschillende elementen komen aan bod. Want ook hier geldt: iedereen is anders, en iedereen heeft andere voorkeuren. Dat zie je pas echt goed als je je vertrouwde omgeving van de basisschool verlaat, en naar de middelbare school gaat! Ook dat onderdeel in de veranderingen krijgt aandacht in dit boek. Maar er is natuurlijk meer dan je eigen veranderingen, want niet alleen jij verandert: je omgeving verandert mee. Wat wordt je nieuwe plaats in je gezin, welke nieuwe hobby’s ga je ontdekken, hoe ga je om met meisjes, een vriendinnetje hebben is toch wel erg leuk en spannend! In het boek For Boys Only! Alles wat stoere kerels moeten weten! Worden al deze elementen op een leuke en vrolijke manier omschreven. Door het boek heen staan veel cartoons, die het vlot geschreven boek nog een stukje luchtiger maken. Het boek zelf is geschreven op een heel erg leuke luchtige manier. Het geeft alle informatie die je nodig hebt, maar staan ook gevuld met de nodige grapjes, om het lekker luchtig en prettig leesbaar te maken. Achterin het boek vind je informatie over het internet, en handige en nuttige adressen waar je terecht kunt als je vragen of problemen hebt.

For Boys Only: alles wat stoere kerels moeten weten!, Raphael Martin & Édith Chambon
Illustrator: Édith Chambon Manteau, 208 pagina’s, paperback. Prijs: 16,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789002257971