Recensie: Foeksia en het geheim van Kwark de tovenaar, Paul van Loon

Foeksia en het geheim van Kwark de tovenaar Foeksia is, zoals je weet, een miniheks. Ze woont met (pleeg)vader Kwark in een huisje in het bos. Daar leren ze veel van elkaar, en hebben altijd veel plezier. Kwark de tovenaar herken je meteen. Hij heeft een mantel met sterren, een blauwe punthoed, een lange witte baard en een houten been. Maar dat is best bijzonder voor een tovenaar, een houten been… hoe zou hij daar aan zijn gekomen? Kwark doet er altijd zo geheimzinnig over! Wat is het geheim van Kwark de tovenaar? Daar kom je achter in dit eenvoudig geschreven boekje, wat is geschreven op niveau M4: voor kinderen midden groep 4. De zinnen zijn kort, de woorden eenvoudig, en op de pagina’s staan grote illustraties die de tekst wat ondersteunen, zodat kinderen de tekst wat eenvoudiger begrijpen. Het verhaal zelf is best spannend, want een houten been krijg je natuurlijk niet zo maar. Kwark vertelt over zijn ontmoeting met een gevaarlijke boef, die een prinses had ontvoerd. Ofwel de dochter van een paar dorpelingen. Zij was ontvoerd door Boze Eenbeen, een gevaarlijke boef met maar één been. Tovenaar Kwark zocht deze boef op en beloofde alles te doen om het meisje vrij te krijgen… en tovenaars houden hun woord! En dus loopt Kwark de tovenaar met een houten been, dat hij met veel zorg en liefde onderhoud. Hij smeert het netjes in met olie, om zo de houtworm eruit te houden. Maar of dat nu wel helemaal gelukt is? Foeksia en het geheim van Kwark de tovenaar is een ontzettend leuk boekje, dat een tikje spannend en mysterieus is. Onderliggende gedachte van dit verhaal is dat je moet doen wat je belooft, ook al vind je het achteraf niet zo’n goed idee. En dat je vooraf een beetje nadenkt voor je iets belooft… want soms levert je dat een houten been op!

Foeksia de miniheks en het geheim van Kwark de tovenaar, Paul van Loon
Illustrator: Saskia Halfmouw Leopold, 32 pagina’s, hardcover. Prijs: 7,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789025868758