Floris Oudbloed krijgt een spoedcursus Maffia

floris-oudbloed

Voor sommige kinderen zit het leven echt niet mee. Daarmee bedoel ik niet dat je moeite hebt met je veters strikken, of dat je per ongeluk een keer een oude boterham voor je ontbijt krijgt, maar echt rare problemen. Floris, de hoofdpersoon van het boek Floris Oudbloed, is zo’n kind. Het is een onopvallende jongen, steevast gekleed in een geruit overhemd en een katoenen broek. Niet echt het soort film waar je leuke een wilde avonturen mee zult beleven! Net als zijn ouders: papa Davy Doksels en mama Belinda doen alles het liefst zo rustig mogelijk. Ze houden niet van rare fratsen, behalve wanneer er weer een paar nieuwe boeken over UFO’s verschijnen: dat is wel hun zwakke plek.

Grote ontdekking

Floris werkt iedere zaterdag in een fietsenwinkel. Hij is ontzettend handig met fietsen en weet zelfs de grootste problemen op te lossen. Zijn leventje loopt gesmeerd, totdat hij een spreekbeurt moet houden! Papa Davy adviseert Floris om een spreekbeurt te houden over regenwormen. Dat valt bij de klas echter niet goed in de smaak. Floris moet zijn spreekbeurt over doen, en meester Sander heeft bepaald wat het onderwerp is: de maffia. Bladerend door de boeken over deze georganiseerde misdaad ontdekt Floris iets bijzonders. Iedere familie heeft namelijk een soort symbool, een teken waarmee je laat zien bij welke Familie je hoort. En laat Floris nou een kleine tatoeage op zijn enkel hebben, precies in de vorm van het teken van de Familie Oudbloed! Floris wist dat hij niet bij zijn echte ouders woonde: die waren overleden tijdens een auto-ongeluk. Maar hij dacht ook dat hij verder geen familie had, buiten zijn adoptieouders.

Stroomversnelling

Voor hij het weet zit Floris Oudbloed diep in de problemen. Oudbloed, ja, want zo heet hij in het echt. Dat ontdekt hij via Meneer Panda, zo wordt de fietsenmaker Wilman Pandana genoemd, en diens vriendin Suzy, die rondtrekt in een woonwagen. Zij vertellen Floris stukje bij beetje over zijn familie, maar dat is niet het enige. Zijn tante, Martine Martina, zit namelijk ook achter Floris aan. Voor de ouders van Floris namelijk omkwamen had de vader van Floris een belangrijk en duur schilderij gestolen: De Fietser, van de schilder Scheunkijker. En terwijl Floris door zijn familie op de hielen wordt gezeten, proberen Big Suzy en Meneer Panda er alles aan te doen om dat te voorkomen. En Floris? Die wordt ondergedompeld in een wereld die Maffia heet, en leert in korte tijd heel veel over zijn familie. De vraag is: aan welke kant hoort hij te staan?

Ga direct naar Floris Oudbloed op BOL.com.

Recensie over Floris Oudbloed

Een spannend boek over een jongen die ontdekt wie hij in het leven echt is. Maar is dat ook wie hij moet zijn? Hoort hij bij zijn saaie ouders, in het circus of bij zijn maffia-familie? Strak en onderhoudend geschreven, vol verrassende wendingen in het verhaal. Dat houdt het boeiend!

Floris Oudbloed,
Illustrator: Tom Schoonooghe
Uitgever: Van Halewyck, 158 pagina’s, hardcover.