logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Een meer dan succesvolle remake! Recensie: Final Fantasy XII – Zodiac Age


final fantasy 12 zodiac ageJe moet weten dat Final Fantasy geen nieuwe game is. Sterker nog: hij is elf jaar geleden al uitgebracht. Persoonlijk zou ik ‘m dan nog een jaartje in de kast hebben laten staan (zeker omdat er al een paar gave FF-games zijn gereleased de afgelopen tijd, en de 12e game 12 jaar na dato re-releasen klinkt best cool). Anyway: in 2006 was Final Fantasy XII dus al speelbaar. Op de PS2, wat door de release van de PS3 een beetje in een verdomhoekje is gekomen. De verhaallijn is dus een tikje wennen. Je keert terug naar de wereld van Ivalice, waar de vorige games zich ook afspeelden.

Remake+

Wat gaaf is aan Final Fantasy XII: Zodiac Age is dat het niet zomaar een remake is. Er zijn verbeteringen toegepast. En dat is wel erg positief. Vaak heb je bij dit soort games dat de graphics opnieuw gerenderd zijn, maar het hele spel is opnieuw onderhanden genomen. Hoewel de graphics echt een boost hebben gekreden: de personages zien er bijvoorbeeld bijzonder realistisch uit en bewegen minder houterig dan je zou verwachten. Vooral de textures hebben ontzettend veel aandacht gekregen. En daarnaast beschikt Final Fantasy 12 over het nieuwe International Zodiac Job System, dat de oude versie alleen had in de Japanse PS2-versie. Die versie is dus gepimpt naar de nieuwe generatie gamers. En wat een systeem is het geworden, zeg!

Snelle strijd

In die tijd was Final Fantasy XII echt een vreemde eend in de bijt – en eigenlijk is het dat nog wel. Voorheen had je namelijk random battles en een turn-based gevecht. Je wist niet wanneer je een vijand kon tegenkomen, maar daarna kon je hem rustig beurt voor beurt te lijf gaan met je team. In FF12 werkt dat dus niet meer. Je ziet je vijanden gewoon staan, zitten of liggen. Daarna ga je hem te lijf en vecht je real-time, hoewel je vechtmeter wel vol moet zijn voor je een aanval kunt uitvoeren. Dat maakt de gevechten wel zo spannend, hoewel het vecht-meterprincipe wel wennen is.

Verhaal

Het verhaal van Final Fantasy 12 is nog grotendeels gelijk gebleven. Het verhaal zit vol luchtpiraten, prinsessen in nood, gevallen ridders en een wankelend koninkrijk dat gered moet worden. Een spannend verhaal, waar je in de rol van een eenvoudige jongen je weg in moet vinden. Het verhaal heeft echt alles wat een rpg zou moeten hebben: een ‘zero to hero’-personage, ontzettend veel ontwikkelingsmogelijkheden, zijmissies en spannende ontmoetingen, diepe verhaallijnen, zwaarden, schilden en heel veel magie. Echt te gek!

Baangarantie

Het meest bijzondere van Final Fantasy XII – Zodiac Age is wel het banensysteem. Waar je in oude games vrij kon kiezen welke wapens, bescherming, vaardigheden en magische spreuken je wilde gebruiken, moet je nu kiezen wat voor type vechter jouw karakter zal worden – met alle voor- en nadelen die daar bij horen. Zo kan niet ieder karakter met alle wapens overweg, heeft zijn eigen spreuken en zijn eigen accessoires. Die moet je vrijspelen via een soort ‘licenses’, wat eigenlijk een soort EP-systeem is. Zo kun je een heel divers team samenstellen – of één powerhouse team met allemaal dezelfde karakters? Later in het spel kun je de baan aanvullen met een tweede carrière. Best gaaf!

Conclusie over Final Fantasy XII – Zodiac Age

Final Fantasy is een geweldige reeks voor de RPG-fans. Door het nieuwe carrièresysteem is het spel wat beperkter geworden, maar ook wat specialistischer. Een mooie ontwikkeling! De werelden zijn nagenoeg vrij om doorheen te lopen en te zoeken naar monsters, buit en nieuwe voorwerpen, terwijl jouw personages langzaam beter worden. Meer dan een remake (gelukkig) en helemaal up to date. Door: Score: Final Fantasy XII – Zodiac Age krijgt 9 van de 10 punten.

Game info

Square Enix
PS4, rpg. Prijs: 50 euro.

Games koop je online bij:

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.