Recensie: Fifty Shades of Grey – de film

fifty shades of grey Soms zijn er van die boeken die heel wat stof doen opwaaien. Om wat voor reden dan ook. Vaak zijn die boeken religieus of politiek van aard, maar schrijfster E.L. James is er in geslaagd om een heel nieuw genre in de schijnwerpers te zetten. Erotische literatuur, die een stapje verder gaat dan de meeste mensen gewend waren. In de trilogie Fifty Shades of Grey (Vijftig Tinten Grijs) maak je namelijk de ontdekkingsreis van een jong meisje mee in de wereld van bondage en SM. Dit soort boeken verfilmen kan natuurlijk alle kanten op. Je zou al snel denken aan een fikse pornofilm, maar Universal Pictures heeft de gewaagde zet gedaan om juist de meest pikante scènes weg te halen of in ieder geval suggestief in beeld te brengen. En tja, dat is natuurlijk vragen om kritiek, want lezers van de boeken smachtten naar wat visueel spektakel! En daarin zal dit eerste deel van Fifty Shades of Grey ze wel teleurstellen. Helaas blijkt het achterliggende verhaal zonder al die pikante scènes ook wat vlak te zijn, en behoorlijk wat onduidelijkheden achter te laten. Veel beweegredenen of ontwikkelingen lijken compleet ongefundeerd uit de lucht komen vallen. In het prille stadium van de relatie tussen de jonge journaliste Anastasia Steele en de iets oudere multi-miljonair en harde zakenman Christian Grey hamert Christian er bijvoorbeeld op dat ze hun relatie geheim houden. Logisch, want waarschijnlijk hield hij er heel wat meisjes op na – niet erg goed voor zijn imago. Ondanks die afspraak wordt Anastasia wel meteen voorgesteld aan zijn moeder, als die in een verloten minuutje komt binnenwaaien om Christian uit te nodigen voor een etentje. Zo zitten er wat meer rare momenten in de film. Ondanks het dunne verhaal zitten er toch genoeg mooie en prikkelende scènes in om te blijven boeien. De spannende scènes zijn sfeervol gefilmd en mooi in beeld gebracht. Waarschijnlijk moet je de film zo zien: het volgt de verhaallijn van de boeken, maar blijft wat meer op de oppervlakte. De karakters worden in de boeken al niet veel uitgediept, en dat is in de film niet veel beter, maar vooral de scènes waar het velen om gaat zijn heel anders verbeeld dan je zou verwachten. Sfeervoller, intiemer. Fifty Shades of Grey, Universal Pictures
Tijdsduur: 123 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray