Game review: FC24

EA Sports FC 24 is de opvolger van de befaamde FIFA games. Of beter gezegd: wegens een licentiedingetje heeft EA Sports afgezien van het opnieuw aankopen van de FIFA-titel, waardoor het een andere naam moet krijgen. En dat is FC geworden, met FC 24 als eerste editie. Dat heeft wel wat gevolgen voor het spel, maar minder dan je zou denken. We vertellen je er graag meer over in deze review!

EA Sports FC 24

Het is wel even wennen hoor, die nieuwe naam. Hier noemen we het nog altijd ‘een potje FIFA spelen’. Sorry, EA, maar het is niet anders. Toch snap ik het wel. Volgens de wandelgangen vroeg FIFA een astronomisch bedrag voor een verlenging van de licentie en tja, EA heeft inmiddels natuurlijk heel wat meer competities opgenomen naast FIFA. Je zou denken dat ze ook prima zonder kunnen! De vraag is alleen: hoeveel heeft EA Sports veranderd in de game, naast de indeling van bepaalde competities en spelers?

Lees hier meer over de nieuwe functies van FC24!

Nieuwe engine

Het is het vermelden waard dat de hele basis van het spel op de schop is genomen. FC24 draait op de vernieuwde Frostbite engine, waardoor hij soepeler speelt en er gaver uitziet. De motion capture-techniek is verbeterd, waardoor de spelers natuurgetrouwer bewegen. Met de HyperMotionV wordt rekening gehouden met de Volumetrische gegevens van de spelers (ofwel: de maten en lichaamsverhoudingen) waardoor je op het veld natuurgetrouwere bewegingen en acties zult zien.

Realistischer spel

Dankzij de nieuwe engine en HyperMotionV bewegen de spelers nu op een meer realistische manier, met spieren die aanspannen, bewegende haarlokken en zelfs wapperende kleding in de wind of als spelers met elkaar in contact komen. Spelers zullen ook waarheidsgetrouwer reageren op de bal, met gespannen gezichtsuitdrukkingen bij felle actie of last-minute acties. Dat maakt het nieuwe spel al een feest om naar te kijken. Het komt ook niet alleen bij de spelers vandaan: het gras, het publiek, de lichtval en zelfs het net van de goal ziet er gewoon beter uit. Je ziet nog wel dat het een spel is en geen live wedstrijd, maar het komt akelig dicht in de buurt! Mede dankzij de rekenkracht van de PS5 en de XBOX Series S|X, uiteraard.

Speelstijlen

Naast grafische verbeteringen zijn er natuurlijk ook aanpassingen in het spel zelf. Zo kun je in FC24 spelen met SpeelStijlen, die het oude Traits-systeem vervangt. Daarmee kun je bestaande vaardigheden van spelers aanvullen en verbeteren met stijlspecifieke upgrades. In totaal zijn er 32 speelstijlen, verdeeld over 6 categorieën. Denk daarbij aan balcontrole, verdedigen, schieten en passen. De allerbeste spelers mogen gebruikmaken van SpeelStijlen+, een soort eredivisie onder deze speelstijlen-upgrades.

Timing is alles

Er is ook meer nagedacht over het inzetten van echte technieken die jij als gamer moet beheersen om het beste uit je spelers te halen. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om ballen gerichter en beter over te spelen, die speciaal bedoeld zijn voor ervaren spelers. Met de Precision Pass, de Precision Lob en de Swerved Precision Pass kun je de bal veiliger overspelen naar je teamgenoten. Je kunt ook gebruikmaken van Controlled Sprint, waarmee je de bal dichter bij je voeten kunt houden tijdens het rennen… mits je er niet over struikelt! De technieken voor de vrije trap en de hoekschop zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven sinds FIFA 23.

Ultimate Team

Hoewel de meeste spelmodi ongewijzigd zijn gebleven, is er het nodige veranderd in het concept van Ultimate Team, waar je voor het eerst mannelijke en vrouwelijke spelers kunt combineren. Hoewel de beoordelingen van de mannelijke en vrouwelijke spelers zijn gerelateerd aan hun eigen competities, zijn de eigenschappen van mannelijke en vrouwelijke spelers op het veld gelijkwaardig. Wij vinden het een mooie en terechte vooruitgang, maar de meningen over deze nieuwe toevoeging zijn verdeeld.

Spelers evolueren

SpeelStijlen is bovendien een onderdeel van een nieuwe Evoluties-functie. Hiermee kun je de statistieken, algemene beoordeling, speelstijlen en kaartontwerp van een kwalificerende speler verbeteren door missies te voltooien. Je hoeft dus niet meer te wachten tot EA’s seizoenskaarten in beeld komen voor je de kwaliteiten van een speler kunt aanpassen. Je kunt daar zelf voor zorgen! Naast Evoluties die je zelf maakt zijn er ook Evoluties die door EA worden voorgesteld. Wil je naar de knip grijpen: je kunt de Evolutie van een speler versnellen voor 50.000 munten (of 1.000 FC-punten). Je kunt hiermee dus wel je voordeel kopen, wat best wel jammer is. Zo krijg je namelijk een oneerlijke strijd tussen mensen die een flink budget hebben en mensen die hun voordeeltjes echt moeten verdienen.

Carrièremodus

De carrièremodus heeft ook enkele welkome updates gekregen, maar deze zijn minder imposant als de wijzigingen in Ultimate Team. In de carrièremodus is er nu meer aandacht voor de tactiek in plaats van op training. Zodra je een team hebt gekozen, moet je de ​​tactische visie bepalen. Je bepaalt per speler hoe hij of zij reageert op het veld: agressief, tegenaanvallend, terughoudend, verdedigend, vleugelspel of standaard. Je huurt een coach in om jouw visie vast te houden en te sturen. Die coaches groeien in rating als je wedstrijden wint. Het is allemaal wat basic en summier, maar wel leuk om mee te stoeien en te experimenteren.

Nieuw menusysteem

Hoewel FC24 natuurlijk weinig kan veranderen aan de weergave van het voetbalspel (gras is nog altijd groen, met twee goals en een heleboel spelers op het veld 😉 ), maar het menusysteem is behoorlijk aangepast. Aan de ene kant steekt het logischer en fijner in elkaar, maar net als je ineens in een vreemde supermarkt staat: het is wel even zoeken naar de functies die jij zoekt! De hele interface ziet er kaal en clean uit, wat weinig uitnodigt tot rondbladeren en selecteren.

Ga direct naar FC24 op BOL.com.

Recensie over FC24

Het is een heel dappere zet van EA Sports om de licentie met FIFA af te breken, maar laten we eerlijk zijn: ze hebben al miljoenen fans, en die zullen deze game zeker niet laten vallen. Met de naamswijziging is ook een upgrade gekomen naar een nieuwe grafische engine, die het spel realistischer laat aanvoelen dan ooit tevoren. Sommige functies zijn aangescherpt, anderen flink op de schop genomen. Over het algemeen zijn het echter alleen maar verbeteringen (behalve die interface…). Het spel voelt realistischer dan ooit en laat je als gamer ook echt werken aan je timing-skills om de beste prestaties op het veld neer te zetten. Toch biedt het ook meer dan genoeg spelplezier voor beginnend spelers. Ik denk dat niemand de samenwerking met FIFA zal missen, behalve om te wennen aan die bizarre naam.

Info

FC24
Uitgever: EA Sports