Recensie: Feest! Voorleesverhaal over iemand verrassen, Willemijn de Weerd

feest!

In het voorleesboek Feest! gaan Sara en Ruben op bezoek bij tante Ko. En wat blijkt? Ze is jarig vandaag! Maar jammer genoeg lijkt niemand dat te weten. Sara en Ruben vinden dat zo zielig, dat ze een echt feest voor tante Ko willen organiseren. Maar ja… wat hoort daar bij? Cadeaus natuurlijk! Het tweetal gaat op zoek naar cadeaus, en vinden her en der leuke dingen. Of de rest van de buurt daar echter zo blij mee is, dat is de vraag.

Zo plukt het tweetal mooie bloemen uit de tuin van een meneer die daar niet echt mee kan lachen, en de poes die ze op straat vinden blijkt toch wel heel erg gemist door twee kinderen. Tante Ko vind het gebaar echter geweldig en vind dat het mooiste cadeau. En iedereen heeft wel een oplossing voor het kleine probleempje, zo blijkt als ze allemaal om de tafel van tante Ko een lekker stuk taart eten!

Feest! is een herkenbaar verhaal over de wens van kinderen om iemand te verrassen en natuurlijk over het vieren van een verjaardag. Kinderen zullen zeker meeleven met Sara en Ruben, en misschien ook wel helemaal achter de plannen staan die het tweetal bedenkt om aan cadeaus te komen. Of juist niet, als ze al een beetje rechtvaardigheidsgevoel hebben ontwikkeld. Daardoor is het een erg leuk boek, dat ook oproept tot een mooi nagesprek.

Een kritiekpuntje zit hem in de indeling van de alinea’s en de gebruikte regeleindes. De eerste keer dat ik het boek las (en daarbij lees ik meestal niet eerst de tekst op de achterkant) moest ik onderstaande passage toch echt wel een paar keer lezen voor ik besefte dat tante Ko jarig was, en niet Ruben. Een klein citaat ter illustratie:

“Wat ruikt het hier lekker,’ zegt Sara. Bakt u een taart?’ Tante Ko knikt.
‘Waarom?’ vraagt Ruben. ‘Omdat ik jarig ben!’
‘Gefeliciteerd,’ roepen Sara en Ruben in koor.

Ondanks dat fragment is Feest! een heel leuk en toegankelijk boek. Het is even een beetje spannend in de tuin van de meneer, maar verder erg leuk. Het boek is rijk geïllustreerd met vrolijke en expressieve prenten die het verhaal prima ondersteunen. Jammer is wel dat daarin niet goed te zien is wie nu kind is, en wie de volwassene: de gezichten zijn leeftijdloos.

Feest! Willemijn de Weerd
Ark Media, augustus 2014, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 10 euro. Leeftijd: vanaf 4 jaar. ISBN: 9789033831874