Recensie: Fast & Furious 5, Universal

Nadat ex-agent Brian O’Conner (Paul Walker) en Mia Toretto (Jordana Brewster) Dom Toretto (Vin Diesel) hebben helpen ontsnappen uit de gevangenis, zijn ze op de vlucht voor de politie. Als ze uiteindelijk in Rio de Janeiro belanden moeten ze, om hun vrijheid terug te krijgen, nog één klus aannemen. Ze worden echter op de hielen gezeten door FBI-agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson), die alles op alles zet om Dom, Brian, Mia en hun team op te pakken…

Inmiddels de vijfde film uit de Fast & Furious-serie, en dan blijkt de koek toch wel redelijk op te zijn. Dat blijkt met name door de krampachtige manier waarop ‘snelle auto’s’ in de film zijn opgenomen, want dat is – laten we eerlijk zijn – toch de reden waarom deze filmreeks is begonnen. Snelle auto’s, nog snellere meiden… twee zaken die prima te combineren bleken. In deze film echter is dat een ver achtergeschoven kindje. In deze film gaat het namelijk om het uitvoeren van een grootse roof, op de grote gangsterbaas van Rio, wel te verstaan. Om één of andere reden worden ze namelijk door het team van de beste man belaagd, en dat neemt Dom (Vin Diesel) behoorlijk persoonlijk op: hij wil deze baas helemaal ten gronde richten door zijn geld af te pakken.

De snelle auto’s komen even in het begin terug, als het drietal de opdracht krijgt om een paar auto’s te stelen, en op het moment dat ze de overval willen beramen en op zoek gaan naar snelle voertuigen om het episch centrum van alle criminele activiteit te betreden en zo snel mogelijk weer te verlaten. Dat ze dat uiteindelijk doen in gestolen politiewagens… tja, da’s dan weer jammer. Wat hebben ze trouwens gedaan met die gestolen voertuigen? Nou ja… niet te veel bij nadenken!

De hoofdrolspelers uit de film bestaan uit Vin Diesel, Paul Walker en Dwayne Johnson, waarbij de eerste zijn beste tijd wel gehad heeft. Je begint bij hem te tekenen van het ouder worden ook duidelijk te zien, en zijn rol is hier dan ook iets op aangepast: de beste Dom is namelijk een beetje sentimenteler geworden, wat zachter, wat wijzer, zogezegd. Zijn dramatische blik komt ook wat minder arrogant over dan normaal, zeker nu er toch wat onderkin zichtbaar begint te worden… Wat dat betreft zou hij een beetje een voorbeeld kunnen nemen aan Dwayne Johnson, die zijn sportabonnement duidelijk nog even heeft verlengd en wat extra kilootjes aan de gewichten heeft gehangen!

Dit is de ultieme volgorde om alle Fast & Furious-films te kijken!

Deze kritieken nemen niet weg dat de film een letterlijk knallende indruk achter zullen laten. Met name de slotscène laat een allesverwoestende indruk achter, en er zitten een paar kwinkslagen in de film die zeker origineel zijn te noemen. Ondanks het ontbreken van de snelle auto’s en dito meiden (die vijf minuten dat ze er wel waren laat ik even buiten beschouwing) is het een redelijk vermakelijke film, waarbij vooral de jongere garde zich prima zal vermaken. Er zitten een paar onvolkomenheden in, zowel in het acteerwerk als in de verhaallijn, maar kosten noch moeite zijn gespaard om er toch genoeg actie in te krijgen. Dat is gelukt, zodat je je geen moment hoeft te vervelen!

Fast & Furious 5, Universal

Tijdsduur: 130 minuten, Actie.
Leeftijd: vanaf 12 jaar