Recensie: Farcry 3

Far_Cry_3_PAL_box_art

De Far Cry-serie wordt zowel geroemd als gehaat. You hate it, or you love it. Ik behoor tot de tweede categorie, hoewel er een aantal kanttekeningen in te vinden zijn. Zo steekt het brute geweld af tegen het gebrek aan bloed, en zijn de personages, met die zwarte gloed, een verschrikking in de cutscenes. Dat eerste nadeel zal ik even uitleggen: er komt bruut geweld in voor. Bizar, misselijk makend geweld. Vandaar 18+, en dan nog moet je d’r tegenkunnen. Niet mijn ding, laat ik je dat verzekeren. Wat me echter opviel: er is nauwelijks bloed te zien! Zo wordt al vrij in het begin je compaan neergeschoten, in z’n hals. Je krijgt de opdracht zijn nek dicht te drukken, ziet hem kreperen, en her en der een rode tint. Maar: geen bloed. Haal je je hand weg, is zijn nek even een rood puntje te zien, maar bij de beweging van zijn hoofd is ook die weg. dat staat haaks op elkaar in mijn optiek. Ik vind ’t niet erg, maar opmerkelijk is het wel.

In het derde deel van deze Far Cry episode stap je in de schoenen van Jason Brody. Hij strandt op een een mysterieus tropisch eiland. Hij gaat op zoek naar z’n vrienden, die misschien nog op het eiland aanwezig zijn. Daarbij krijgt hij hulp van een inboorling, een rebel zogezegd, want het eiland wordt in bedwang gehouden door een groepje brute soldaten. Vanaf dat moment al bepaal je zelf hoe het verhaal zich verder ontwikkeld. Ga je de confrontatie aan met veel wapentuig, of schakel je ze één voor één uit? Eén ding is zeker: de jungle zit vol gevaren!

Je kunt het eiland helemaal doorkruisen, overal kun je komen. Door het hele eiland heen vind je bovendien voorwerpen die je kunt gebruiken: niet alleen wapens, maar ook leer je zelf medicijnen maken, tassen, kleding, bescherming… bij iedere level-up leer je bovendien een nieuwe techniek die je kan helpen je doel te bereiken – op jouw eigen manier. Want: welke techniek leer je het eerst? Hoe je iemand besluipt en de hals doorsnijdt, of al rennend een sliding maakt, om snel weg te kunnen zijn?

Farcry 3, PS3
Ubisoft. Leeftijd: vanaf 18 jaar. Prijs: 60 euro