Explosiegevaar voor huurmoordenaar Nick Stone

explosiegevaar-nick-stones Nick Stone – je kent hem wellicht wel uit één van de eerdere boeken van Andy McNab – is een ‘soldier-for-hire’. Een huurling, maar niet alleen maar om vijanden om te leggen. Hij zorgt er ook voor dat mensen veilig van A naar B kunnen reizen. Zoals zijn goede vriend Frank Timis. Ze hebben in het verleden al eerder zaken gedaan en wanneer Frank denkt dat er een gevaarlijke situatie aankomt vraagt hij Nick om hem te assisteren. Zo ook in het spannende boek Explosiegevaar, hoewel het avontuur iets anders begint dan Nick waarschijnlijk had gehoopt.

Een vliegende start

Het boek Explosiegevaar begint met een vliegende start. Letterlijk, want al snel blijkt dat de auto van Nick Stone van een hoge berg is gelanceerd. Dat maakt hem de eerste hoofdstukken behoorlijk gedesoriënteerd: zo weet hij in het begin niet eens meer wie hij is, wat hij doet en waarom hij in een auto zit die in een boom bungelt. Deze ontwikkeling zorgt er echter wel voor dat het personage Nick Stone een heel persoonlijk en kwetsbaar karakter heeft gekregen. Kwetsbaar is echter niet iets wat op het cv van Nick staat en de ex special forces soldaat probeert al snel de draad weer op te pakken.

Babysit

Dat brengt hem al snel naar zijn oude vriend Frank, die in de auto achter hem is vermoord. In diezelfde auto treft Nick de zoon van Frank aan: Stefan. Ik vermoed dat deze jongen ook direct in levensgevaar is, maar hij weet niet precies waarom. Dat stukje van zijn geheugen is hij nog steeds kwijt. Langzaam maar zeker komt er steeds meer terug, iets waarbij de zevenjarige Stefan hem langzaam maar zeker helpt. Naarmate zijn geheugen terug komt weet Nick bovendien meer over zijn ware aard en kan hij zijn vaardigheden beter benutten. Door het hele verhaal heen blijft echter wel het grote gevaar schuilen. Frank was namelijk een ongelooflijk belangrijke zakenman, die zich in het verleden nogal eens heeft gemengd in praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen. Door alle macht die hij verzameld had, heeft Frank ook flink wat vijanden gekweekt. Een daarvan lijkt niemand minder dan Poetin te zijn. Als je het hebt over explosiegevaar…

Spanning en onderzoek

Door het geheugenverlies van Nick is dit verhaal ontzettend spannend. Je hebt namelijk zelf nog geen idee waar het verhaal heen gaat en wat de eigenlijke missie van Nick was. Samen met hem ga je dan ook op onderzoek uit en graaf je steeds dieper in de complotten binnen de Russische zakenwereld. Het verhaal is erg spannend geschreven, maar heeft in de vertaling af en toe een klein foutje meegekregen. Zo is het citaat van Disney’s Buzz Lightyear ‘Naar de sterren… en daar voorbij’ jammerlijk genoeg verkeerd vertaald, en had het ‘kleine lederen notitieboekje met een elastieken band’ volgens mij best vertaald kunnen worden met een Moleskine notitieboekje. Zeker als wapens en voertuigen telkens wel met naam en toenaam worden benoemd. Een paar kleine puntjes, maar zeker op dit lijvige boek niet meer dan puntjes. De rest van het boek zul je zo snel mogelijk verslinden – het leest geweldig weg. Explosiegevaar, Andy McNab AW Bruna, 316 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789400506398