Recensie: Exodus, gods and kings, 20th century fox

exudus blu-ray coverDat historische spektakelfilms hip zijn mag geen verrassing meer heten. Na Gladiator, Troy en nog een paar andere epische films zijn ook Christelijke thema’s aan de beurt. Vorig jaar keken we nog naar Noah, nu is Mozes aan de beurt in het actierijke verhaal Exodus: gods and kings. In het verhaal worden de eerste decennia van het leven van Mozes overgeslagen. We zien hem als een soort pleegbroer van toekomstig farao Ramses, als zijn persoonlijk adviseur. Dan spreken we over een 1300 v.C.. Tijdens één van de reizen van Mozes komt hij er achter dat hij tot het ‘slavenvolk’ behoort, het klootjesvolk dat onder barre omstandigheden mag leven en mag ploeteren om al die piramides en bouwwerken tot stand te brengen waar de faraos hun oogje op hebben laten vallen. Als blijkt dat Mozes ook zo’n hebreeuwer is, is het snel gedaan met zijn luxe leventje. Hij wordt ongenadig verbannen. Tijdens zijn zwerftocht wordt hij verliefd en settelt hij zich in een klein dorpje. Daar leeft hij rustig voort, totdat een oude voorspelling om de hoek komt kijken: de persoon die het leven van de zoon van de farao red, zal zelf aan de macht komen. En Mozes heeft – als persoonlijk adviseur en lijfwacht – het leven van Ramses gered! En aldus maakt Mozes langzaamaan een beetje contact met god. Hij beklimt de beruchte berg, ziet een paar plagen voorbij komen, en al dies meer. De nadruk van het verhaal ligt echter op de vete tussen Ramses en Mozes. Dat hij de slaven bevrijd lijkt meer op een excuus om grootse gevechten op touw te zetten en wat spektakel toe te voegen dan dat het bij het verhaal hoort. Mozes zelf ziet het maar rustig aan voorbij komen. Hij laat al die aandacht van god een beetje op zich afkomen en laat bijvoorbeeld de zee best relaxed wijken. Soms lijkt hij wel ineens heel emotioneel en persoonlijk aangeraakt, maar het blijft allemaal wat oppervlakkig. Het kan nog een stapje erger: zijn koningsbroer lijkt nog ongevoeliger voor de hele vete, Hoewel hij wel een heel overtuigende verwende farao neerzet, dat wel. Exodus is een onderhoudende actiefilm, met veel spektakel, glanzende zwaarden en grootse gevechten. Dat het verhaal opgehangen is aan de bijbelse geschiedenis van Mozes lijkt eigenlijk een beetje bijzaak. En misschien is dat ook helemaal niet zo verkeerd: op deze manier wordt het verhaal voor een groter publiek kenbaar gemaakt, zonder het religieuze aspect te verheerlijken. En dat levert niet zo zeer een uitermate goede film op, maar wel een film die je een avondje vermaak geeft. Exodus: Gods and Kings, 20th century fox
Tijdsduur: 151 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 17 euro), Blu-ray (ca. 19 euro)