Recensie: Exago, Goliath

Exago is een fascinerend en snel familiespel. Wie legt als eerste vier van zijn zeshoekige stenen in een rechte lijn? Je kunt elkaar helpen of dwarszitten. Heb jij ze als eerste op een rijtje? Dan heb je gewonnen.

Spelverloop
De eerste speler begint door een steen in zijn kleur neer te leggen op het bord. De volgende speler plaatst één van zijn stenen naast de eerste steen, waarbij één van de zes zijden van de eerste steen geraakt moeten worden. Vervolgens gaat het spel verder door het aanleggen van de stenen in je eigen kleur, maar tegelijkertijd moet er geprobeerd worden om je tegenstanders te blokkeren. Als alle stenen van alle spelers gespeeld zijn en er heeft nog niemand gewonnen, moeten de spelers één van hun stenen die op het bord liggen, oppakken en direct weer op een andere plaats neerleggen. Totdat er een winnaar uitkomt. De winnaar is degene die als eerst 4 op een rij heeft.

Door deze eenvoudige regels is het een snel en leuk spel. Je hoeft alleen maar in de gaten te houden dat je jouw steen tegen een andere steen aanlegt. Het leek me dan ook een prima spel om met jongere kinderen te spelen: de leeftijd van zeven jaar lijkt me wat hoog gegrepen. Samen met mijn drie- en vijfjarige zoons ben ik om de tafel gaan zitten, om de regels eens goed uit te leggen. De basis blijkt snel gelegd: stenen direct tegen elkaar aanleggen is natuurlijk geen probleem, vier op een rij evenmin. Dan de volgende stap: strategisch denken en elkaar plagen. Hoe zou dat bevallen? De jongste was duidelijk niet gecharmeerd van het feit dat hij geplaagd zou worden. De oudste kon er de humor wel van inzien. Zelf plagen is echter een heel ander verhaal. Na die mogelijkheid uitgelegd te hebben ontpopt de jongste zich als een volwaardig plaaggeest, die met de nodige inzichten de stenen op de verkeerde plaats legt. niet dat het hem nog een keer is gelukt om vier op een rij te zetten, maar het legde de lat voor mij en m’n oudste zoon wel een stuk hoger. Plezier alom, waarbij ook mijn oudste liet zien dat hij over strategisch inzicht beschikt. Het spel kan dus best door jongere kinderen gespeeld worden. Als ze een beetje tegen hun verlies kunnen: vanaf een jaar of vijf. Door de eenvoudigheid van de spelregels is het bovendien een leuk spel, dat snel uit de kast is gepakt: weinig opbouwen, weinig voorbereiden. Gewoon een kwestie van gaan zitten en spelen. Super!

Exago, Goliath
Prijs: xxx euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Aantal spelers: 2-6. Speltijd: ongeveer 20 minuten.