Recensie: Eten, liefhebben, stralen, Amelia Freer

eten liefhebben stralen Amelia Freed is voedingsdeskundige, en heeft tot nu toe een aantal celebritys van voedingsadvies mogen voorzien. In haar boek Eten, liefhebben, stralen deelt ze haar kennis en ervaring met jou als lezer. Daarbij legt ze een grote nadruk om de nadelige gevolgen en invloeden van bijvoorbeeld suiker, gluten en vet, maar vertelt ze ook dat je vooral moet luisteren naar je lichaam om zo signalen te ontvangen dat je goed bezig bent – of juist niet. Zo komt niet alleen eten en drinken aan bod, maar ook bewegen en zelfs voedingssupplementen komen aan bod. Een groot deel van het informatieve veel van Eten, liefhebben, stralen gaat over de achtergrond van suiker, gluten en vet, en hoe je die elementen uit je dieet kunt bannen. Tijdens dit informatieve deel tref je een paar recepten aan. Het boek is vlot geschreven, met een grote nadruk op het bewustwordingsproces om de genoemde voedingsstoffen te vermijden. De gerechten zijn op zich eenvoudig te maken, maar bevatten regelmatig niet-alledaagse ingrediënten, zoals artisjokcreme, chiazaad, krabvlees, kokosmeel en gelatinepoeder van grasgevoederde runderen. Bereid je dus voor op een stevig potje zoekwerk in (online) voedingswinkels! Het boek draait echter vooral om het stukje bewustwording, en is eerder een enthousiast betoog tegen ongezonde ingrediënten, naast het feit dat je gewoon zelf moet opletten met wat je eet en het afleren van ongezonde leefgewoontes. De vormgeving van het boek is opvallend. Er wordt ruim gebruik gemaakt van kopjes en tussenkoppen, die zo nu en dan zelfs onderstreept zijn – niet altijd met een aanwijsbare reden. De heldere foto’s staan soms midden op een pagina, met veel witruimte er omheen, en belangrijke citaten uit het boek staan paginagroot afgedrukt, in een vet, onderstreept en groengekleurd lettertype. Dat maakt het boek een tikje ‘schoolboekachtig’, wat wel jammer is. Ook de samenvattingen aan het einde van het boek doen mijns inziens afbreuk aan het lifestyle-karakter van het boek. Eten, liefhebben, stralen, Amelia Freer LEV uitgeverij, 272 pagina’s, paperback. Prijs: 22,95 euro. ISBN: 9789400506572