Recensie: Escape Plan, Dutch Filmworks

Escape PlanIn Escape Plan zien we twee oudgedienden zij aan zij: Arnold Schwarzenegger en hoofdrolspeler Sylvester Stallone staan schouder aan schouder in deze ouderwetse en onvervalste actiefilm. Stallone kruipt in de rol van Ray Breslin: een ex-advocaat die inmiddels is gespecialiseerd in het uitbreken van gevangenissen. Daar verdient hij zijn brood mee. Hij laat zich opsluiten, en zorgt ervoor dat hij via fouten in de beveiliging weet te ontsnappen. Tot hij door de CIA wordt ingehuurd om een private gevangenis te onderzoeken. Er zit veel geld in, en de geldschieters willen zeker weten dat deze criminelen (het echte uitschot van de aarde) veilig achter slot en grendel blijven. Stallone wordt opgesloten, waar hij kennismaakt met Schwarzenegger (Rottmayer). De twee worden vrienden, en vertrouwen elkaar steeds meer toe. Al snel ontstaat het plan om te ontsnappen uit deze barbaarse gevangenis, waar mishandeling aan de orde van de dag zijn en erbarmelijke omstandigheden heersen. Zeker omdat Stallone er achter komt dat het deze keer absoluut niet de bedoeling is dat hij ontsnapt! Langzaam maar zeker vallen er steeds meer puzzelstukjes op hun plek, en komt het ontsnappingsplan dichterbij. Tot het moment is aangebroken dat het tweetal in het diepe moet springen en gaat ontsnappen. Zal het ze lukken om deze maximaal beveiligde gevangenis uit te breken? Escape Plan is een geweldige en spannende actiefilm. Zo eentje die je van Stallone en Schwarzenegger kunt verwachten. Beiden hebben iets autoritairs over zich, dat nonchalante, de flair waar ze zo beroemd om zijn geworden. En dan blijkt zelfs dat twee van die ouwetjes het nog prima doen in een film, zeker ook omdat hun rollen daar op zijn aangepast. De film is soms een beetje over the top, zoals het moment dat Schwarzenegger voor het eerst een geweer in handen krijgt, maar daardoor ook wel weer heel erg vermakelijk. Zeker een film die je vaker wilt zien! Escape Plan, Dutch Filmworks
Tijdsduur: 111 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 18 euro)