Recensie: Escape – laat je boeven ontsnappen in dit kaartspel

Boeven houden van pesten. Flink pesten, het liefst om er zelf heel erg rijk van de worden. Gelukkig lopen ze vaak tegen de lamp, waarna ze de gevangenis in moeten. Daar vind je ze dan ook in het kaartspel Excape, een spel dat is ontwikkeld op verzoek van het Nationaal Gevangenismuseum in Veenhuizen. Bij het spel Escape is het de bedoeling dat je jouw boeven laat ontsnappen. Of in kaart-taal gesproken: je moet zorgen dat je al je kaarten kwijt bent. Het spel is de spelen vanaf twee spelers, maar wordt pas echt leuk bij meer dan drie spelers.

Daarbij heb je een aantal eenvoudige regeltjes waarmee je jouw boeven op tafel kunt leggen. Er zijn vier kleuren kaarten, ieder gekoppeld aan een soort gevangenis: eentje voor kruimeldieven, eentje voor de zware jongens, een vrouwengevangenis en een gevangenis voor jonge boefjes. Op iedere kaart staat ook het aantal jaren dat een boef in de gevangenis opgesloten moet zitten. Je mag een boef laten ontsnappen als de kleur kaart op de aflegstapel het zelfde is. Of wanneer het cijfer van de kaart op tafel gelijk is aan die van een kaart in jouw hand.

escape kaarten

Aan de lopende band boeven laten ontsnappen klinkt als een goed idee, maar je moet jouw tegenspelers natuurlijk ook een beetje kunnen pesten. Escape is niet voor niets een boevenspel! Zo kun je iemand een beurt laten overslaan, de speelvolgorde veranderen, je volgende speler een aantal kaarten laten pakken, maar er is ook een kaart waarin je alle boeven van een bepaalde kleur in jouw hand mag laten ontsnappen, en eentje waarmee je de vorige speler een boef terug op handen moet laten nemen. Lekker divers dus, en dat houdt de spanning er goed in. Zijn al jouw kaarten op? Dan krijgen de andere spelers – afhankelijk van welke kaarten ze nog op handen hebben – strafpunten. De persoon die als eerste 750 strafpunten of meer heeft, is de verliezer, de speler die op dat moment het minst aantal strafpunten heeft is de winnaar.

Escape is dan ook meer dan alleen een potje pesten. Er zitten genoeg elementen in om elkaar flink dwars te zitten, en soms om jezelf een zetje in de goede richting te geven – en dat is ook belangrijk. De kaarten zijn vrolijk vormgegeven, met leuk getekende karaktertjes. De symbolen op de kaarten laten goed zien wat de bedoeling is en wat voor effect ze hebben. Een crimineel leuk spel!

Escape, Bloom Games
Prijs: vanaf 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Aantal spelers: 2-10. Speltijd: ongeveer 15-20 minuten