Recensie: Erebos, U. Poznanski

Wat gebeurt er als de grens tussen de virtuele en de echte werkelijkheid vervaagt? Op een Londense school gaat de illegale versie van een nieuwe, verslavende game van hand tot hand. Iedereen wil Erebos spelen – maar wie eraan begint, krijgt maar één kans: zodra je je niet aan de regels houdt of weigert een opdracht uit te voeren, word je eruit geknikkerd en kan je nooit meer inloggen.

Ook Nick weet zijn handen op de game te leggen en komt terecht in de virtuele wereld van Erebos. Al gauw is er hij niet meer uit los te rukken, tot hij de opdracht krijgt iemand te doden. Hij weigert en wordt genadeloos uit het spel gegooid. Als zijn beste vriend vervolgens een ernstig ongeluk krijgt, realiseert Nick zich dat Erebos niet langer alleen een game is – het is angstaanjagende werkelijkheid.

Erebos is een wonderlijk boek, waarin aangetoond wordt hoe gevaarlijk het spelen van spellen nu eigenlijk kan worden. Het is niet zozeer het vervagen van de grens tussen werkelijkheid en fantasie, maar eerder juist het verslaafd raken aan dit medium en er alles aan doen om aan die verslaving te kunnen blijven voldoen. En dat zal de meeste jongeren wel bekend voorkomen: er zullen regelmatig jongeren zijn die wel eens een nachtje doortrekken om aan een online game te spelen, een bepaald level te halen, een evenement mee te maken of omdat ze simpelweg niet kunnen stoppen. De nadelen daarvan zijn natuurlijk evident, maar wat als het spel op spelers binnen dat spel je opdrachten gaan geven om buiten het spel uit te voeren, zodat je überhaupt mee mag blijven spelen? Wat zou je dan doen?

Voor ouders heeft dit boek ook zeker een dubbele bodem: zelfs in de leeftijdscategorie van mijn kinderen (3 en 5 jaar) zijn er al klasgenootjes (bij de oudste, dat mag duidelijk zijn) die al zonder toezicht op een computer mogen. De ouders blijken dan ook werkelijk geen idee te hebben welke spellen hun kinderen spelen, of wat ze allemaal aanklikken. Het begin van het einde, zou je denken, en dat blijkt: oudere kinderen blijken op de basisschool zelfs al een computer op de kamer te hebben staan, en zich te bezigen met facebook, hyves, en natuurlijk msn. En ook hier hebben ouders geen weet van wat hun kinderen uitspoken.

Voor beide doelgroepen is het boek een echte aanrader. Een echte eye-opener op bepaalde vlakken (als je daar open voor staat, het moraal is niet bepaald met dikke letters gedrukt) en bovendien is het een ontzettend spannend boek, dat erg goed in elkaar steekt. Alle eindjes komen bij elkaar, alle plotten komen uiteindelijk bij elkaar tot een enorme climax. Dat is natuurlijk waar het allemaal om draait: het boek Erebos krijgt je net zo stevig te pakken als de game – je kan je niet meer eruit losrukken.

Ga direct naar Erebos op BOL.com.

Erebos, U. Poznanski
Lemniscaat, september 2011, 485 pagina’s, paperback.