Recensie: Er was eens in Rusland, Ben Mezrich

Er was eens in Rusland Ben Mezrich is een naam die je misschien niet zo goed kent, maar één van zijn boeken zal je niet zijn ontgaan, omdat het een paar jaar geleden is verfilmd. Het boek heette Facebook, en is verfilmd als The Social Network. Mezrich heeft de gave om ogenschijnlijk saaie en nietszeggende feiten te combineren tot een geweldig interessant verhaal, dat op waarheid is berust – en ook zo accuraat mogelijk is verteld. Dit keer reist hij af naar oost-europa voor Er was eens in Rusland. In dit spannende boek draait het allemaal om de nouveau riche van Rusland: in korte tijd zijn daar slimme zakenmannen stinkend rijk geworden met handel in olie. De oligarchen, zoals ze spottend worden genoemd, vormen ineens een nieuwe groep in Rusland. Een groep die eigenlijk niet zo goed weet wat hij met al die macht moet doen. Eén van die oligarchen is Boris Berezovski. Hij zag zijn eerste kapitaal groeien door slim te handelen in auto’s, en krijgt daardoor een zekere status. Zelfs in politieke kringen weet hij een plekje te veroveren. Daarna wordt Boris, samen met Abramovitsj, die je misschien wel kent als eigenaar van voetbalclub Chelsea, miljardair door een slimme slag te slaan in de oliewereld. Maar met macht komt ook jaloezie, en daar schuilde nu net het grootste gevaar in Rusland: hoewel er streng wordt opgetreden tegen geweld is corruptie ook nog aan de orde van de dag. Je weet dus eigenlijk nooit wie voor wie werkt, en voor je het weer parkeer je naast een auto die volgeladen zit met explosieven… De oligarchen gebruiken hun miljarden om de communisten niet opnieuw aan de macht te laten komen en helpen Vladimir Poetin in het zadel. Maar ook Poetin heeft zijn eigen agenda, en zodra hij in het zadel zit was zijn eens-zo-trouwe achterban bedankt voor de hulp en inzet. Ook Abramovitsj keert zich af van zijn mentor Berezovski. Die vlucht naar Londen, later gevolgd door zijn rechterhand Litvinenko die een pijnlijke en in de media breed uitgemeten dood sterft aan vergiftiging met polonium. Berezovski zelf verliest zijn proces tegen Abramovitsj om zijn aandeel in hun miljardenbedrijf en wordt kort daarna dood aangetroffen. De officiële lezing is dat het zelfmoord zou zijn geweest. In Er was eens in Rusland kun je echter tussen de regels doorlezen dat er van ‘zelfmoord’ zelden spraken is in het machtige maffiawereldje van rusland. Er was eens in Rusland is een bizar boek. Aan de ene kant leest het heerlijk weg, met soms iets te veel details, maar met een prettige afwisseling in bijzonderheden. Aan de andere kant weet je dat de personages in het boek allemaal hebben bestaan, en hoewel het boek een roman is, is het toch gebaseerd op feiten, interviews en documenten. En dat maakt het verhaal des te boeiender. Er was eens in Rusland, Ben Mezrich uitgeverij Q, 272 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789021458656