Recensie: This is the end, Sony Pictures Home Entertainment

This is the end is een film over zes vrienden, die elkaar op een feestje tegenkomen. Of nou ja… vrienden… sommigen kennen elkaar gewoon, en doen alsof ze dikke vrienden zijn. Of haten elkaar, en doen alsof ze elkaars vrienden zijn… nou ja: zoals ze dat doen, die acteurs in Hollywood. Want dat is het grappige aan deze film: de zes acteurs (James Franco, Jonah Hill, Seth Rogen, Jay Baruchel, Danny McBride en Craig Robinson) spelen zichzelf! Allen hebben grotere en minder grote rollen op hun naam staan, en begeven zich net in het “beroemd-zijn” gebied in de samenleving.

De meesten lopen dan ook een flink stuk naast hun schoenen. Want beroemd zijn, dat is niet niks! Het gros leeft dan ook alsof iedere dag hun laatste dag is: feesten, blowen, drugs, vrouwen versieren. Tot ze er achter komen dat dit ook echt hun laatste dag ís! Want op de avond van het feestje blijkt de Dag des Oordeels te zijn aangebroken. Over de gehele wereld breekt een enorme chaos uit, en ook bij deze mannen. Als al hun feestgangers vluchten en worden opgeslokt door demonen en de hellepoorten, blijft dit zestal achter. En dan komen hun ware gevoelens naar boven, langzaam maar zeker.

De onzekerheid en angst doet geen goed voor deze angsthazen. Dat zorgt voor heel wat hilarische, doch platvloerse taferelen. Ietwat puberaal, en in ieder geval met veel bloed en afgehakte ledematen. Flink over the top, maar dat is de hele film eigenlijk wel. Precies op het randje: net niet droog, net niet puberaal, net niet platvloers… De uitwerking is niet geloofwaardig, dat mag duidelijk zijn. Het is geen miljoenenproductie, de special effects zijn dan ook niet state-of-the-art, hoewel ze best leuk in elkaar steken. De productie straalt wel uit dat de zes mannen, die elkaar ook privé regelmatig treffen, heel veel lol hebben gehad. En dat de film ook nog een kleine serieuze ondertoon heeft, tja, dat mag de pret niet bederven.

This is the end, Sony Pictures Home Entertainment

Tijdsduur: 107 minuten, Komedie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 14 euro), Blu-ray (ca. 16 euro)