Recensie: Empire, seizoen 1

empire blu-ray De serie Empire draait om het bedrijf Empire, dat is opgezet door muziekmagnaat en voormalig rap-ster Lucious Lyon (een rol van Terrence Howard). Wanneer hij te horen krijgt dat hij ALS heeft, en nog zo’n drie jaar te gaan, besluit hij dat het tijd is om één van zijn drie zoons klaar te stomen als opvolger bij zijn platenlabel. En dat gaat niet zonder slag of stoot, want zijn drie zoons hebben alle drie totaal verschillende karakters en talenten. De oudste heet André. Hij is een slimme zakenman maar emotioneel compleet labiel (lees: manisch depressief) en zit flink onder de plak bij zijn vriendin. De tweede, Hakeem, is een echte rapper, zonder een echt verantwoordelijkheidsgevoel en zeker met een drang om zo veel mogelijk meisjes te versieren. De jongste zoon heet Jamal en is ook muzikant. Tot grote ergernis van zijn vader is Jamal homoseksueel. Lucious ziet dat als een groot gevaar, want een homoseksuele zwarte rapper? Dat wil niemand! Wat hem betreft valt Jamal al zo’n beetje af. Maar er is veel meer dan alleen deze strijd tussen de broers. Want het verhaal begint al lekker sappig wanneer de goedgebekte ex van Lucious wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Cookie (zo heet het personage van Taraji P. Henson) heeft zeventien jaar in de bak gezeten wegens dealen. Ze moest eigenlijk dertig jaar in het gevang, maar is wegens goed gedrag vrijgelaten. Redelijk onverwacht. En Cookie wil wat haar toekomt: het grootste deel van de investering die gedaan is om Empire te beginnen komt namelijk van haar! En ze is er niet bepaald blij mee dat haar ex-man of haar drie zoons haar nauwelijks zijn komen opzoeken. Al snel ontfermt ze zich over Jamal, en begint de strijd tussen vader en moeder met Hakeem en Jamal als marionetten. Maar de jongens doen zelf toch wat ze willen, en hun band blijkt aardig goed te zijn. Maar hoe lang is die band bestand tegen het gestook van hun ouders? Zullen de drie broers elkaar vinden of tegen elkaar in opstand geraken? Je ziet het in de sexy en vette dramareeks in de strijd om de troon. Met een soundtrack van wereldklasse van de legendarische hitmachine Timbaland en gastoptredens van supersterren als Naomi Campbell, Snoop Dogg, Cuba Gooding Junior, Rita Ora en Patti Labelle. Empire is een geweldige serie om te kijken. Je wordt in het begin netjes meegenomen door alle gezinsleden, en weet al snel wat voor vlees je in de kuip hebt. Het zijn echt verschillende karakters, een beetje extremen van elkaar. Niet alleen qua karakter, maar ook qua uiterlijk. Cookie heeft natuurlijk een geweldige rol als heethoofd, en ook de assistentes van zowel Cookie als Lucious zijn geweldig. Er zitten flink wat intriges in de serie, maar natuurlijk ook ontzettend veel muziek en sexy scenes. Empire, seizoen 1, 20th century fox
Tijdsduur: 600 minuten, Dramaserie. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray