Recensie: Emotionele vergelijkingen, Chip Conley

Iedereen heeft wel eens problemen met zichzelf, zijn omgeving of heeft vragen over zijn eigen toekomst. Waar doe je het allemaal voor? Wat is de zin van het leven? Hoe wordt ik nog gelukkiger? Het is echter niet aan iedereen toevertrouwd om meteen aan de slag te gaan met meditatie, mindfulness of andere esoterische bewegingen.

Sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo. Ze houden van helderheid, statistieken, cijfers en vergelijkingen. Voor hen is dit boek geschreven. Chip Conley weet namelijk al die dingen die het leven waarde geven in meetbare vergelijkingen op te schrijven. En dat ook nog eens in een vlot geschreven bewoording, voor het geval dat je denkt een saai wiskundeboek in handen te krijgen.

Een stoer boek over zelfontwikkeling dus. Voor mannen, en vrouwen die niet meteen in een flodderbroek aan de groene thee willen gaan. Over werken, zelfontplooiing, verslaving en geluk in het leven. Denk dan bijvoorbeeld aan een vergelijk als Nieuwsgierigheid = verwondering + ontzag, of Angst = onzekerheid x machteloosheid. Bij dat soort vergelijkingen blijft Chip natuurlijk niet. De vergelijkingen worden ook uitgelegd, uitgediept en vooral onderbouwd. Een situatie wordt geschetst, met een aantal opties en mogelijkheden om die vergelijking op je eigen leven toe te passen en aan te passen naar een betere situatie.

Chip legt dus wat extra gewicht in de verschillende vergelijkingen, zodat je ze naar je eigen situatie kunt aanpassen. Dat doet hij met veel argumenten, op een rationele en begrijpelijke manier. Het nadeel is de hoeveelheid tekst. Chip omschrijft zijn theoriën rijkelijk met praktijkvoorbeelden. Heerlijk om te lezen, je vliegt door het boek heen. Een punt van kritiek echter op de vormgeving van het boek. Dat is namelijk één brok tekst. De grote hoofdstukken zijn gelukkig opgedeeld met een hoeveelheid subkoppen, maar de tekst staat akelig dicht op de kantlijn gedrukt: de marges zijn echt minimaal. Ik besef dat we de laatste jaren verwend zijn met een open uitstraling in veel boeken, en dat open en licht te trend is, maar een marge van 1cm of minder oogt knap benauwend!

Emotionele vergelijkingen, Chip Conley
Kosmos uitgevers, maart 2012, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789021551333