Recensie: Emotioneel gezond bij ziekte, Dr. Frances Goodhart en Lucy Atkins

Ziektes hebben niet alleen een lichamelijke uitwerking op ons. Ook geestelijk kan er heel wat veranderen. Mensen die een flinke fysieke ziekte hebben lijden daar vaak ook emotioneel onder. Soms kun je niet alles meer wat je ooit kon, soms is de situatie uitzichtloos of penibel… er kunnen allerlei oorzaken zijn om ook emotioneel onderuit te gaan. In het boek Emotioneel gezond bij ziekte krijgen zowel de zieken als hun naasten goede handvaten om hier mee om te gaan. Dr. Frances Goodhart en Lucy Atkins zijn bekende namen op het gebied van psychologie, en delen hun kennis in duidelijke, heldere taal en concrete situaties. Daarbij leren ze je omgaan met stress, zorgen, depressie, seksualiteit, onzekerheid, slapeloosheid en vermoeidheid. Die hulp komt niet alleen voort uit voorbeelden en situaties, maar ook uit verschillende tips en oefeningen. Daardoor is het niet alleen een informatief boek, maar ook een boek waar je actief mee aan de slag kunt gaan. Het helpt je niet alleen tijdens je ziektebed, maar ook daarna, tijdens het herstel of de revalidatie. Emotioneel gezond bij ziekte is een krachtig boek dat mensen bij ernstige ziektes (bijvoorbeeld kanker) kunnen gebruiken als steun en toeverlaat. Wellicht kan het net een extra steuntje in de rug bieden in hun lastige gevecht, of het herstel daarna. Emotioneel gezond bij ziekte, Frances Goodhard en Lucy Atkins Manteau, mei 2014, 300 pagina’s, paperback. Prijs: 21,99 euro. ISBN: 9789022329757