Recensie: Emma op vakantie, Jolet Leenhouts en Karin Wissenburg

9789051163155 emma gaat op vakantie

Emma op vakantie is een flapjes-vertelboek met als thema Vakantie. Tja, die zag je aankomen, niet? Want hoewel volwassenen vakanties vaak helemaal geweldig vinden, is het voor peuters en kleuters soms een ander verhaal. Ze moeten dingen achterlaten, komen in een vreemde omgeving zitten, moeten lang in de auto zitten en … hoe veel water zit er wel niet in de zee? Da’s echt wel heel veel meer als in het bad of zwembad! Supereng!

In dit flapjesboek ga je met Emma mee op vakantie, en ontdek je samen met haar verschillende situaties die beangstigend en eng zijn. En natuurlijk wat er echt aan de hand is, of hoe papa en mama het probleem kunnen oplossen. Een enge, grote zee is namelijk helemaal niet meer zo groot op papa’s schouders, en die donkere nacht is een stuk minder eng bij je zusje in bed!

Emma op vakantie is een boekje zonder tekst. Daar zullen sommige ouders het moeilijk mee hebben, want nu moet je zelf een verhaaltje bij elkaar verzinnen. Vertellen over wat je ziet is daarentegen veel leuker en verrassender. Bovendien kun je jouw kind laten vertellen wat het van de tekeningen vind: wellicht vallen ineens heel andere dingen op, of leggen ze direct de vinger op de vervelende plek. De tekeningen zijn duidelijk omlijnd, met zachte kleuren en structuren om ze in de vullen. Ook zijn er een aantal herhalende factoren door het boekje heen. Let maar eens op de muis, om een voorbeeldje te noemen.

Emma op vakantie, Jolet Leenhouts en Karin Wissenburg
De Vier Windstreken, juni 2013, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 13,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789051163155