Recensie: Elke dag een vraag, een dagboek voor 5 jaar

Elke dag een vraag, een dagboek voor 5 jaar. Nou, zul je denken, dat zal dan wel een enorm dik boek zijn! Gelukkig valt dat wel heel erg mee. Natuurlijk heb je voor iedere dag van het jaar een pagina, maar na 1 jaar houdt het op. Hoezo dan 5 jaar? Bij iedere dag heb je 5 invulmogelijkheden! Voor ieder jaar heb je een paar regels ter beschikking, waarbij je dus ieder jaar op eenzelfde dag dezelfde vraag te beantwoorden krijgt. Erg leuk, want zo krijg je vanzelf een leuk en heel persoonlijk naslagwerk over je mening en leven – ook al bepaal je zelf niet wat je opschrijft.

Dat is meteen zowel de kracht als het zwakke punt van dit boekje. Het is erg leuk om iedere dag een korte vraag te beantwoorden. Het zijn ten eerste al vragen die je niet snel zelf zou bedenken, maar ook dagboekschrijvers die geen hele verhalen willen schrijven komen zo aan hun trekken. Of als je een keer geen inspiratie hebt, bijvoorbeeld. Het zwakke punt van dit systeem is dat je zelf geen invloed hebt over waar je over schrijft. Je bent gebonden aan die ene vraag. Je kunt dus moeilijk gaan schrijven over het weer, die prestatie of dat ongeluk. Tenminste, niet zonder antwoord te geven op iedere vraag. Je hebt immers 6 regels per dag, per jaar om te vullen en te beschrijven. De vragen zijn soms heel persoonlijk, maar kunnen ook heel algemeen zijn. Dankzij een geel leeslint hoef je niet iedere keer te zoeken naar de datum: die heb je zo te pakken.

Voorbeelden van vragen?

*Met welke bekende persoon zou jij wel een weekje willen ruilen?
*Wat was het leukste van vandaag?