Recensie: Elke dag een tekening – een creatief dagboek voor 1 jaar @bbncuitgevers

elke dag een tekening Creatief bezig zijn is een heerlijke bezigheid. Iedereen heeft wel een creatieve aanleg, op welk gebied dan ook. Sommigen horen een liedje en spelen het direct na op een instrument naar keuze, anderen maken taarten die zo in een museum terecht kunnen komen of bouwen indrukwekkende stellages van hout, zonder ook maar één schroef of spijker te gebruiken. Weer anderen tekenen. Alles wat los en vast zit. Ikzelf behoorde ook tot die groep, maar door allerlei omstandigheden (gezin, werk, huishouden) komt het er vaak niet van. Het boekje Elke dag een tekening kan hier zeker verandering in brengen. Om (opnieuw) te beginnen met tekenen zorgt namelijk voor een mooi dilemma: wát ga je tekenen? Een bos bloemen, voor de duizendste keer? Een stilleven, een portret van onze nooit-stilzittende kinderen? In het compacte boekje Elke dag een tekening heb je een creatief dagboek in handen voor 1 jaar. Op iedere pagina staat een kleine opdracht die je kunt of moet (net hoe je het boekje gebruikt) uitvoeren. Teken alles wat je vandaag eet, de deodorant die je vandaag gebruikt, je eerste liefde, wat je zou doen met 1 miljoen, je ultieme set ondergoed… lekker gevarieerde opdrachten. Een leuke manier om te ontdekken welke onderwerpen je leuk vind om te tekenen, maar als je een fervent tekenaar bent is het ook een mooie manier om eens uit je comfort zone te stappen en andere onderwerpen te tekenen. Elke dag een tekening is een leuk boekje om je creatieve flow te stimuleren. Het heeft een mooi formaat (A5), waardoor je genoeg kunt tekenen maar het formaat niet te overweldigend is om je te ontmoedigen. Je kunt zelf bepalen in welke stijl je tekent: snel en schetsend, gedetailleerd, cartoon-achtig, of gebruik je liever verschillende materialen? Een klein minpunt aan het boekje is de binding: je kunt het niet lekker openslaan, zeker aan het begin van het boekje zul je de rug even moeten rekken om het goed vlak te kunnen leggen. Iets dat overigens zonder problemen lukt, maar voor een boekliefhebber is het toch een stapje om te overwinnen 🙂 Elke dag een tekening – een creatief dagboek voor 1 jaar, Auteur BBNC, 365 pagina’s, paperback. Prijs: 12,50 euro. ISBN: 9789045318790