Recensie: Elfenblauw 4: De helm van Armata, Johan Vandevelde

elfenblauw 4 - de helm van armataIn dit vierde en laatste deel uit de serie Elfenblauw gaat Sander, die in het eerste boek in een compleet vreemde wereld terecht is gekomen, op zoek naar een manier om de kwaadaardige magiër Farlog voor eens en voor altijd te verslaan. En Farlog krijgt steeds meer macht, waardoor hij de ene grote stad na de andere weet te veroveren. Zullen de laatst overgebleven steden in staat zijn genoeg weerstand te bieden tegen deze overgrote legermacht? Via een dubbelspion krijgen ze een oude perkamenten rol in handen, waarin gerept wordt over een geheim en machtig wapen: de Helm van Armata, die je de macht over een miljoen ondode soldaten geeft. Het nadeel is dat die helm verscholen ligt in het rijk van Carvite, godin van de onderwereld. Een wrede godin die oordeelt zonder overleg. Toch moeten Sander en zijn vrienden op een gevaarlijke reis om deze helm te bemachtigen. Op deze reis worden nieuwe vriendschappen gesloten. Sommigen hecht, terwijl andere hechte banden nog wat nauwer worden aangetrokken. Elfenblauw 4: De Helm van Armata is het slotstuk van een saga zoals in het rijtje van Lord of the Rings. Ja, dat vergelijk is natuurlijk al vaker gemaakt met deze reeks, maar het geeft wel een mooi beeld van het type boek. Elfenblauw staat natuurlijk op zichzelf en heeft genoeg elementen in zich om het uniek te maken. Het verhaal is meeslepend en spannend. Het wordt vanuit verschillende standpunten omschreven: vanuit Farlog, Sander, maar ook nieuwe partijen en opstandelingen worden belicht. Zo merk je pas echt om wat voor grote strijd het hier gaat. De vreemde wezens en creaturen worden mooi omschreven, waarbij er nog genoeg te raden over is. In de felle strijd wordt er overigens genoeg bloed vergoten, waardoor het boek vooral voor oudere lezers smullen is. Een geweldig einde van een spannende serie! Elfenblauw 4: De Helm van Armata, Johan Vandevelde Abimo, september 2014, 448 pagina’s, hardcover. Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf xxx jaar. ISBN: 9789462342644