Recensie: Eilanden – de profetie, Timo Descamps en Luc Descamps

9789462340398 eilanden de profetie

In dit eerste boek van de serie Eilanden, De Profetie, schuiven vader en zoon Descamps achter het toetsenbord. Het is een gedegen begin voor een spannende serie over een bijzonder en exotisch eiland – een groep eilanden eigenlijk, die wel weten van elkaars bestaan maar waarvan de bewoners nog nooit op een ander eiland zijn geweest. Op dit eerste eiland maken we kennis met een wat indianen-achtig volk. Ze leven van oude rituelen en krabbenvangst. Ze hebben verschillende dorpjes, waarbij de bewoners zich helemaal richten op een enkele taak. Die taak word hun op jonge leeftijd reeds toebedeeld door de wijzen. En zo kan het zomaar dat de jonge Thom en Jari, dikke vrienden van jongs af, eigenlijk uit elkaar worden gehaald. Ze zien elkaar nog maar eens per drie maanden, tijdens het grote ritueel.

Bij dat ritueel worden stenen geplaatst rond een enorme, speciale steen, die het eiland drijvend houd. En de oude stenen gaan naar een andere grote steen, die ze weet voorziet van kracht. Dat wordt om de drie maanden herhaald, en uitgevoerd door De Beschermers, waar Jari toe behoort. Door de nieuwe stenen is er een enorme energiestraal die de lucht in prijkt. De bewoners hopen dat andere eilanden hierdoor worden aangetrokken, zodat ze weer herenigd waren. De legende gaat namelijk dat alle eilanden vroeger een groot eiland vormden. Thom is één van de krabbenvangers. En een bijzondere jongen. Wat namelijk niemand weet, is dat hij een koningskind is: het is de laatste overlevende uit de koningslijn. De koningin is lang geleden op het eiland aangekomen, nadat ze van haar eigen eiland is gevlucht na een coup.

De sekte achter deze coup is daar echter in geslaagd, en heerst momenteel over het grootste eiland. Zij zijn een stuk verder ontwikkeld, en hebben de techniek met open armen onthaald en ontwikkeld. Die techniek gebruikt heel wat meer energie dan ze hebben: hun stenen raakten uitgeput. Daarom moesten ze op zoek naar de andere eilanden, om daar hun stenen te stelen, het eiland te plunderen en de mensen te ontvoeren en de verhandelen als slaven. Zo ook de inwoners van het eiland van Thom en Jari. Een spannend avontuur volgt, waarbij de beide jongens heel wat te leren hebben en veel nieuwe zaken ontdekken.

Eilanden, de profetie is een spannend begin van een weldoordachte serie. De verschillende volkeren zijn goed doordacht en onderzocht, en die eigenschappen worden ook consequent volgehouden door het hele boek. De jongens, met hun onzekerheden, verliefdheid, jaloezie en eergevoel, komen goed uit de verf, alsook een paar van de belangrijke personen binnen het verhaal. De schrijfstijl is vlot en goed leesbaar, hoewel de werkwoordvervoegingen vaak passief zijn. ‘Dat gezegd hebbend’, ‘het spel eindeloos herhalend’. Dat is jammer, deze vervoegingen halen de vaart uit het verhaal. Verder is het verhaal origineel en spannend – je blijft van de eerste tot de laatste pagina geboeid. De profetie smaakt zeker naar meer, in de hoop dat de jongens meer gaan ontdekken over zichzelf en de eilanden. En misschien zelfs nog wel meer over de profetie zelf!

De Profetie, Tmio Descamps en Luc Descamps
Abimo, oktober 2013, 262 pagina’s, paperback.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789462340398