Recensie: Eilanden 2, De Gave, Timo en Luc Descamps

9789462341722 eilanden de gaveVader en zoon Descamps brengen inmiddels hun tweede boek uit. Het tweede boek uit een trilogie over drijvende eilanden, wel te verstaan. Het eerste deel, Eilanden: De Profetie deed ons een beetje twijfelen. Het is een spannend boek, maar de manier van schrijven en vertellen laat soms wat te wensen over. Dit tweede deel laat zien dat de beide heren wel degelijk een topboek kunnen neerzetten. Niet dat we daar aan twijfelden, maar het minpunt uit het eerste deel is hier helemaal opgelost. Het is écht een superspannend boek, een ware pageturner! In Eilanden 2 – de gave gaan we verder met de zoektocht van Thom en Jari. Ze hebben hun eiland moeten verlaten nadat deze was overvallen door de gemene sekte de Skyrth. Deze sekte heeft het oorspronkelijke eiland, Zeneria, overgenomen en helemaal naar eigen hand gezet. Hoewel ze magie nodig hebben om het eiland boven water te houden en van anergie te voorzien, zijn ze zelf groot voorstander van techniek en technologische ontwikkeling. Ze weten ook van de andere eilanden (want het eiland van Thom en Jari is niet het enige) en veroveren het eiland om de vrouwen te stelen en te gebruiken om hun genenpoel vers te houden. Enea, het meisje waar zowel Thom als Jari in het eerste deel een oogje op hebben laten vallen, is ook ‘gestolen’ en verhandeld aan Yfe, een high-class bordeelhoudster. Het leven in het bordeel is zwaar, maar de meisjes worden meestal goed verzorgd. Enea beleeft in het huis een heel bizar en ingrijpend avontuur, als ze samen met andere vrouwen in het bordeel terechtkomen. Thom en Jari op hun beurt komen op een ander eiland terecht, waar grotendeels krijgersvrouwen horen. Ze geloven daar in een heilige lichtgod, en zijn daar heel erg stellig in. De verhalen van Jari en Thom worden niet geloofd, en het tweetal krijgt zelfs de strop om de nek… net op tijd komt Thom er achter dat hij heel bijzondere gaven heeft, dat de energie van de magische kristallen door zijn bloed stroomt. Dat zal hem zeker van pas komen – als hij die gave weet te beheersen! Eilanden 2: De Gave is een geweldig boek. Het wordt verteld vanuit Thom, Jari en ook Enea. Zo lees je over het leven op één van de Eilanden, maar ook vanuit Zeneria zelf. Enea maakt kennis met één van de verzetstrijders, want de heerser over het eiland heeft natuurlijk ook heel wat vijanden! Ook hier zijn de werelden en semi-primitieve culturen goed uitgewerkt, en komen helemaal tot hun recht. De schrijfstijl is krachtiger, bondiger, en dat maakt het lezen een stuk aangenamer. Petje af voor team Descamps! Eilanden 2, De Gave, Timo Descamps en Luc Descamps Abimo, maart 2014, 342 pagina’s, paperback. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 15 jaar. ISBN: 9789462341722