Recensie: Eenvoudig tekenen, tips en technieken voor de beginnende tekenaar, Chris Hart

eenvoudig tekenenTekenaar Chris Hart heeft inmiddels heel wat titels op zijn naam staan, waarin hij enthousiaste tekenaars nieuwe technieken aanleert. Dit boek, Eenvoudig tekenen, is duidelijk bedoeld voor de beginnend tekenaar.

En Chris legt je daarin op een heel prettige manier uit hoe je betere resultaten bereikt met eenvoudige middelen. Het boek behandelt zo’n beetje alle genres die je maar kunt bedenken, van stillevens tot portretten, maar ook gebouwen. Al gaandeweg behandelt de schrijver een aantal aspecten van het tekenen. En daarbij bedoel ik niet alleen de materialen en technieken die je kunt gebruiken, want die zijn eigenlijk best beperkt. Nee, in dit boek krijg je juist uitleg en instructies over grafische elementen als schaduw, perspectief en verhoudingen. En die kennis kun je weer in alle manieren van tekenen en schilderen gebruiken.

Het boek zelf is mooi en helder vormgegeven. De uitleg en technieken worden direct vanuit de praktijk toegelicht met sfeervolle, en strakke tekeningen. De stijl van Chris is namelijk niet bepaald schetsend, maar bestaat uit strakke, heldere lijnen. Trefzeker tekenen, geen aarzelingen. En dat kun jij ook, als je de achterliggende theorie weet – en genoeg geoefend hebt.

Eenvoudig tekenen, Chris Hart Librero, februari 2014, paperback. Prijs: 9,95 euro. ISBN: 9789089983473