Het boek Een laat je zien hoe het is om een siamese tweeling te zijn

een-sarah-crossan-boek-cover-9789020608410 Het dikke boek Een zal een unieke lees-ervaring voor je worden. Dat is wat ik je nu al kan beloven. Wat en waarom? Dat zul je in deze bespreking ontdekken, maar mijn verhaal zal in het niet vallen bij het lezen van dit boek, dat kan ik je wel alvast vertellen. Het is aan mij de mooie eer om te proberen duidelijk te maken waarom dit boek zo’n indruk op me heeft gemaakt. Een lastige opgave, want Een – twee levens, twee zussen, één keuze is een indrukwekkend boek op meerdere fronten.

Opvallend geschreven

Zodra je het boek openslaat valt je één ding meteen op: het is geen normaal leesboek. Die staan vol lange zinnen en alinea’s. Een – twee levens, twee zussen, één keuze is echter geschreven in een vrije versvorm. De vrije versvorm is een manier van schrijven waarbij het ‘vers’ geen duidelijk ritme heeft, en ook niet hoeft te rijmen. Met het spelen met de woorden (en de plaats van die woorden op een regel) kan de schrijver nadruk leggen op bepaalde woorden of zinsdelen. Er een beetje mee spelen. Dat leest in het begin een beetje vreemd, maar went ontzettend snel. Door de keuze van de vrije versvorm wordt ook wat duidelijker dat de hoofdpersoon van dit boek, Grace, anders tegen de wereld aankijkt.

Onbekende wereld

Het tweede belangrijke aspect van dit boek is dan ook de manier waarop Grace leeft. Ze is namelijk gebonden aan haar zus, Tippi. Letterlijk. En fysiek: ze zijn een Siamese tweeling! Die zul je vast niet veel kennen, het is nogal een unieke afwijking die bij de ontwikkeling van een tweeling kan ontstaan. Grace en Tippi leven de eerste jaren grotendeels afgezonderd van de buitenwereld. Ze krijgen zelfs thuisonderwijs. Op een dag is dat echter (om financiële redenen) afgelopen en moeten ze naar een normale school. Dat is natuurlijk wel even aanpassen, want Grace en Tilly vallen nog al op. Echt passen doen ze dus niet op die school, en ze vinden zelfs aansluiting bij twee jongens. Maar is het überhaupt wel mogelijk om vriendjes te krijgen, als Siamese tweeling? Zo komen ze langzaamaan nog meer ongewone situaties tegen, en moeten ze op het einde een belangrijke keuze maken… Als je een Siamese tweeling bent brengt dat immers ook wat medische complicaties met zich mee.

Een – twee levens, twee zussen, een keuze, Sarah Crossan Pepper books, 434 pagina’s, paperback. Prijs: 16,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789020608410