Boek recensie: Een tekening per dag

een tekening per dagIn het gele boekje Een tekening per dag vind je 365 tekenopdrachten. Een geweldig boek dus voor mensen die graag tekenen, maar niet altijd even goed weet wat hij moet gaan tekenen. Want vergeet niet: tekenen is vooral een kwestie van doen. Fouten maken, herstellen en weer opnieuw beginnen. En vergeet niet: morgen is weer een nieuwe dag, met een nieuwe opdracht. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Kale bedoeling

We hebben op CooleSuggesties al een aantal tekenboeken voorbij zien komen die je heel goed kunnen helpen met het leveren van nieuwe inspiratie. Vaak geven die boeken je een steuntje in de rug door een basis te geven die je kunt aanvullen met je eigen creaties, maar in Een tekening per dag ga je helemaal terug naar de basics. De pagina is soms verdeeld in twee, drie of vier vakken, met daarin een heel eenvoudige tekenopdracht. Denk daarbij aan opdrachten als ‘een circustent’, ‘een octopus’, maar ook een wat minder toegankelijk ‘polkadots’. Of ‘ tranen’. Daar moet je toch wat meer fantasie bij gebruiken, maar dat is ook precies wat het boekje tot stand wil brengen.

Conclusie over Een tekening per dag

Een tekening per dag. Dat is wat de dokter aanbeveelt voor de goede kennis en ervaring. Dit boekje zak je daar zeker bij helpen. Het papier is mooi wit en heeft een fijne structuur voor het werken met potlood. Als je werkt met fineliner of vulpen kun je te maken krijgen met wat ‘bleed’, dan kan de inkt doordrukken. Houd daar dus alvast rekening mee! In de categorie tekenboeken is dit echt een boek met weinig hulp, in de zin van een stertpunt of basi. Is dat erg? Nee, want de onderwerpen zijn meestal prima toegankelijk en spreken tot de verbeelding. De formaten van de kaders vragen ook niet veel tijd, wat het tekenen ook een stuk toegankelijker en aantrekkelijker maakt. Door: Score: Een tekening per dag krijgt 8 van de 10 punten.

Een tekening per dag
Illustrator: jijzelf Deltas, 144 pagina’s, paperback.
Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789044739411. Prijs: 12.95 euro.