Recensie: Een schitterend ongeluk, Inge Ipenburg

Een schitterend ongeluk Een schitterend ongeluk is het tweede boek van Inge Ipenburg. Het eerste boek heb ik helaas nog niet gelezen, maar als ik lees dat sommigen meer genoten hebben van het eerste deel dan van dit tweede, zijn mijn verwachtingen hooggespannen. Dit boek is namelijk echt een pageturner, dat je al vrij snel in zijn ban heeft. Het boek vertelt het verhaal ven een hechte vriendengroep, dat al vanaf de eerste dag middelbare school bij elkaar is en rond elkaar draait. Je leest afwisselend in de tegenwoordige tijd, maar ook vanaf die eerste schooldag – die gebeurtenissen zijn cursief gedrukt en zo duidelijk herkenbaar. Dat maakt dat de verhaallijnen als een voortdenderende trein op elkaar af komen om een mooi slotstuk te vormen, maar ik kan me ook voorstellen dat sommigen hierdoor een beetje afhaken. Het is namelijk niet één personage dat je volgt, maar een aantal. Tegelijk, door elkaar. De spannings zit hem echter in het heden. Twee vrienden uit de club, Mees en Jasper zijn namelijk in een auto-ongeluk terechtgekomen en liggen op de intensive care. De overgebleven vrienden komen in het ziekenhuis samen en proberen puzzelstukjes in elkaar te schuiven. De politie heeft namelijk het vermoeden dat er meer in het spel is geweest dan enkel een ongeluk. Er zou wel eens opzet in het spel geweest kunnen zijn. En dus raken ze dieper in gesprek dan ze ooit zijn geweest, en ontdekken dat ze lang niet alles van elkaar weten… Zo blijkt de aardige Jasper betrokken te zijn met verschillende criminele activiteiten en er zelfs een tweede gezin op nahoudt in Londen, waar hij jaren lang heeft gewerkt. Door het wisselen tussen heden en verleden ontstaat er misschien een wat onduidelijk geheel, maar tegelijkertijd een waaruit een geweldige context ontstaat over het ontstaan van de vriendschap en uit welke milieus de vijf vrienden komen. Die informatie speelt natuurlijk door in het heden. Soms verliest Inge zich een beetje in de details, wat de vaart van het verhaal niet ten goede komt. Het tempo wordt daardoor iets zwakker, wat erg jammer is. De verhaallijnen en de uitwerking van de personages en de herkenbaarheid van zowel de personages als het ontstaan van een vriendengroep zorgen er echter voor dat je de pagina’s een voor een zult verslinden. Een schitterend ongeluk, Inge Ipenburg The house of books, 256 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789044347395