Recensie: Een leeuw in mijn cornflakes, Michelle Robinson

9789026137129

In Nederland moeten we het vaak doen met een klein speeltje dat je bij je boodschappen krijgt vanuit de supermarkt, maar in andere landen gaat het er heel anders aan toe. Daar spaar je zegeltjes tot je blauw ziet, en kunt daarmee sparen voor grote geschenken. Zoals in het boek Een leeuw in mijn cornflakes. Even ter verduidelijking: die zit dus niet echt ín de cornflakes, daar moet je wel voor sparen!

En dat doen de twee broers in dit boek.Tot groot ongenoegen van hun moeder keren ze hun spaarpotten om en kopen alle pakken cornflakes die ze nodig hebben. En dat zijn er flink wat! Ze knippen alle spaarzegels uit, en sturen ze op naar de fabrikant. net als heel veel kinderen trouwens. En tja, dáár hadden ze nog niet zo bij nagedacht bij de cornflakesfabrikant. Als alle andere kinderen in hun buurt hun leuke leeuw al hebben (hoewel… sommigen eten graag een hondje op z’n tijd) blijkt dat de leeuwen op zijn! De jongens doen wat ze kunnen, maar ja: op is op. Als goedmakertje krijgen de jongens een beer, een krokodil, een grote gorilla, alle cornflakes die ze maar kunnen eten… maar het is natuurlijk geen leeuw! De kinderen zijn er maar wat boos om, totdat ze er ook het voordeel van inzien.

Een leeuw in mijn cornflakes is een superleuk boek over hebberigheid, trends, spaarzucht en de vercommercialisering van onze samenleving. Op een leuke en luchtige manier verteld natuurlijk, vol grapjes en een lichte vleug sarcasme wordt het verhaal verteld. Het lijken zware onderwerpen, maar deze jongens gaat het vooral om de leeuw. Een subtiele kritische noot dus, waar je altijd naar terug kunt verwijzen als je kinderen weer eens verlekkerd naar de volgende spaaractie staan te gapen. De teksten zijn helder en niet te lang, de plaatjes vrolijk, mooi gekleurd en vol grappige details. Een prentenboek om van te smullen! Maar eerst even kijken wat we dit keer bij de cornflakes krijgen…

Een leeuw in mijn cornflakes, Michelle Robinson

Illustrator: Jim Field
Uitgeverij de Fontein, 32 pagina’s, hardcover.