Recensie: Een honger, Jamal Ouariachi

een-honger Het indrukwekkend dikke epos Een Honger lees je sneller weg dan je zou denken. Het verhaal is indrukwekkend geschreven, en steekt bewonderenswaardig slim in elkaar. Het verhaal heeft twee hoofdpersonen: Alexander Laszlo en Aurélie Lindeboom. Deze twee hebben zo’n tien jaar geleden een relatie gehad. Amélie was destijds studente, Alexander een bekende ontwikkelingswerker, die voor zichzelf het doel had om Ethiopië een impuls te geven door tien jongeren te adopteren en op te voeden/op te leiden, waarna ze het land zouden kunnen helpen. Een nobel streven, hoewel het project ‘The Future Leaders of the World’ natuurlijk tegen het absurdistische aan is. En ware het niet dat Alexander door één van hen beticht wordt van ontucht. Zou Alexander echt seksuele gevoelens hebben gehad voor deze kinderen? Het betekende in ieder geval het einde van de relatie tussen Alexander en Aurélie. Maar nu is het tien jaar later. Aurélie heeft haar studie afgemaakt en werkt op de redactie van een praatprogramma op televisie, na een tijdje als journaliste te hebben gewerkt. Alexander neemt contact met haar op, om namens hem een biografie te schrijven. De twee raken dus weer in contact met elkaar, waarbij je het verhaal van beiden te horen krijgt: Aurélie omschrijft haar gevoelens jegens Alexander, en Alexander vertelt zijn verhaal en de gebeurtenissen die zich tien jaar geleden hebben afgespeeld. Daarbij wordt pedofilie ter sprake gebracht, maar het blijft onzeker of Alexander zich daar aan vuil heeft gemaakt. Het wordt in ieder geval flink uit de taboesfeer gehaald, met een paar heel controversiële uitspraken en standpunten. Dat, in combinatie met het vraagstuk ‘ontwikkelingshulp’ maakt het een spraakmakend boek. Deze twee zware onderwerpen wordt in Een Honger doorspekt met de relatie tussen deze Alexander en Aurélie, wat het een beetje melancholisch maakt. Een kritiekpuntje is de langdradigheid waarmee sommige passages worden verteld: hoewel deze delen het verhaal wat minder beladen maken, halen ze ook de vaart wat uit het verhaal. Het verhaal van Een Honger is overigens niet helemaal uit de lucht gevallen. Het is gebaseerd op het levensverhaal van Nobelprijswinnaar Carleton Gajdusek, die in 1976 de Nobelprijs voor de Geneeskunde kreeg. Ook hij had een dergelijk plan, waarbij hij enkele kinderen uit ontwikkelingslanden adopteerde – tot ook hij van ontucht werd beschuldigd. Een Honger is een lijvig boek, dat redelijk vlot wegleest. Let wel, er zit een zekere Mulish-achtige inslag in het boek, waarbij feitjes en hoogdravend taalgebruik niet uit de weg wordt gegaan. Daar moet je wel van houden! De verschillende verhaallijnen zullen echter veel mensen aanspreken, waardoor het kans heeft ook door een grote groep verschillende mensen gelezen – en besproken – te zullen worden. Een Honger, Jamal Ouariachi Querido, 592 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789021456799