Recensie: Een geweldig cadeau, Guido van Genechten

9789044820966 een geweldig cadeau

Gaat jouw kind binnenkort aan de slag met potjestraining? Dan moet je het boekje Een geweldig cadeau zeker in overweging nemen. Het vrolijke boekje gaat over het peuterdier Olifantje. Hij krijgt van zijn vader en moeder een leuk cadeautje. Maar … wat is het? En wat moet hij er mee?

Een grappige inleiding volgt. Papa en mama olifant proberen Olifantje op weg te helpen met het uitzoeken van de bedoelig van het rare ding. Is het een hoedje? Een drinkbak? Nog meer functies worden uitgezocht. Totdat papa olifant op het potje gaat zitten. Ah! Nou wordt het duidelijk! En Olifantje is helemaal in zijn hum. Snel gaat hij op het potje, en al snel doet hij zowel een plasje als een hoopje in het Piepsie-Poepsie potje, zoals papa Olifant het noemt.

De prenten in dit boek zijn mooi uitgevoerd, in zachte tinten. De Olifanten zijn hard omlijnd, en zijn ingevuld met met een craquelee grijs motief. De andere voorwerpen in de prenten zijn op een normale manier ingekleurd, wat voor een mooi contrast zorgt. De omlijningen van de vormen zijn in de kleurtint van de voorwerpen zelf. De plaatjes zijn aantrekkelijk en met zorg getekend. Je vind leuke details in de plaatjes, maar niet genoeg om echt lang in rond te kijken. En dat is ook niet de bedoeling: het gaat vooral om het leuke verhaal, en de functie van het potje! Als mitovatie voor je kind krijg je een velletje met 30 motivatiestickers, waarop Olifantje staat.

Een geweldig cadeau, Guido van Genechten
Clavis, oktober 2013, 26 pagina’s, gebonden, met stickers.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789044820966