Recensie: Een bende in de bovenbouw, Jacques Vriens

een-bende-in-de-bovenbouw Jacques Vriens schrijft al tientallen jaren kinderboeken. Daarbij kan hij putten uit zijn ervaring als leerkracht basisonderwijs en zijn tijd als directeur van een basisschool. Dat zie je ook altijd goed terug in zijn boeken, want Jacques weet als geen ander in de kinderbrein te kruipen en de groepsdynamiek te beschrijven. In zijn boeken is het dan ook niet altijd makkelijk om één enkele hoofdpersoon aan te wijzen, het is echt een goed samenspel in de klas. In Een bende in de bovenbouw kun je de titel dubbel oppakken. Ten eerste ligt de klas overhoop, als juf Ineke gaat verhuizen. De kinderen voelen zich in de steek gelaten, en zijn een beetje ontredderd. Vooral Freddy, Guus, Marlies en Kim zijn er helemaal niet bij mee. Gelukkig lijkt de nieuwe meester mee te vallen, maar voor hem is het ook even kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. De tweede verklaring voor de titel komt door nieuwkomer Diederik. Hij speelt graag het baasje, en koopt kinderen met snoep om zodat ze in zijn Bende van Donkervliet komen. Een bende die een duidelijke stempel zet op de klas – op een heel vervelende manier. Belangrijkste persoon in dit boek is Freddy, die door zijn gezinssituatie niet altijd een heel duidelijk standpunt durft in de nemen. Hij is bang voor zijn vader, die ontzettend streng voor Freddy is. Zo mag hij niet omgaan met Guus, omdat Guus een donkere huidskleur heeft. Ook vreest Freddy het ergste als hij foute dingen doet nadat hij zich heeft laten overhalen om bij de Bende van Donkervliet te komen. In Een bende in de bovenbouw spelen verschillende elementen een hoofdrol. Vooral de bendevorming en het meelopen met de grote groep (of het verzet daartegen, uiteraard) speelt een belangrijke rol in dit verhaal. Dankzij de herkenbare setting en geloofwaardige personages is het een heel spannend en indrukwekkend boek geworden, dat perfect past bij andere titels van Jacques Vriens.

Een bende in de bovenbouw, Jacques Vriens Holkema en Warendorf, 160 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,99 euro. Leeftijd: vanaf 10 jaar. ISBN: 9789000344406