Recensie: Dyslexie en touwtje springen, Marijke van Vuure

dyslexie en touwtje springen

Dyslexie is een vervelende stoornis, die ontzettend veel problemen op school kan opleveren, vooral omdat je dan om meerdere vlakken vaak niet mee kunt juist omdat je de schriftelijke kennis niet goed tot je kan nemen. Door alle bezuinigingen is er meestal ook weinig aandacht mogelijk door de leerkracht. Extra hulp inroepen kan natuurlijk altijd, maar je kunt als ouder natuurlijk ook zelf actie ondernemen. In Dyslexie en touwtje springen laat Marijke van Vuure zien hoe zij te werk gaat in haar praktijk ‘o, zo’.

Marijke baseert haar theorie op het fenomeen van de linker- en hersenhelft, waarbij iedere helft zo zijn eigen functies en eigenschappen hebben. Marijke beweert, dat dyslexie vaak voorkomt als ook andere hersenactiviteiten het wat laten afweten. Met name het gevoel van ruimtelijk inzicht en ritme: een deel waar een eenvoudige techniek als touwtjespringen bijzonder goed tot z’n recht komt!

Maar dat is slechts één van de technieken die Marijke aandraagt, er zijn er nog veel meer. Dat doet Marijke op een heel leuke en vriendelijke manier. Helder, bondig, en open. Vooral dat laatste is best bijzonder in een boek, Marijke weet hoe ze kennis moet overdragen, ook schriftelijk. Ze bewandelt de smalle weg van deskundige en goede kennis, waarbij de informatie wordt aangevuld met verhalen uit de praktijk, voor- en nadelen en een nuancering van de vermogens van kinderen.

Zo komt er telkens een nadruk op de verschillen van kinderen te liggen. Heel erg goed natuurlijk, want vaak hebben boeken over opvoeding de neiging om alle kinderen over één kam te scheren. Het prettig leesbare boek wordt aangevuld met vrolijke kleurentekeningen, foto’s en verhalen uit de praktijk, in een helder gekleurde pagina. Een goed boek voor ieder die een dyslectisch kind heeft.

Dyslexie en touwtje springen, Marijke van Vuure
Uitgeverij Akasha, september 2011, 239 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,99 euro. Leeftijd: vanaf 5-12 jaar. ISBN: 9789460150388