Recensie: Dus jij en mama hebben het gedaan?! Katharina von der Gathen

dus-jij-en-mama-hebben-het-gedaan

Seks is voor kinderen net zo ondenkbaar als het bestaan van elfjes of kabouters, draken of gnomen. Met het verschil dat ze wel degelijk beseffen dat seks wél bestaat, natuurlijk. Langzaam maar zeker zal die afkeer veranderen in een gezonde nieuwsgierigheid, en kinderen zullen op ontdekkingsreis gaan. Hopelijk heb je thuis zo’n open sfeer dat er gewoon over gepraat kan worden, hoewel ook dat met het nodige gegiechel en gegrinnik gepaard zal gaan. Helemaal niet erg! Het boek ‘Dus jij en mama hebben het gedaan?!’ kan ook een hulpmiddeltje zijn om de communicatielijnen open te gooien.

In dit informatieve kinderboek over seks kunnen kinderen van alles en nog wat lezen over seks, verliefdheid en alles wat daar mee samenhangt. De informatie wordt op een vraag- en antwoordmanier gedeeld, en daardoor weten we ook vrij zeker dat er over 101 dingen informatie te vinden is. Die vragen gaan van heel onschuldige vlinders in de buik naar de verschillen tussen jongens en meisjes en informatie over ‘de daad’ zelf. “Hoe lang wordt een piemel? Kan een oma zwanger worden? Hoe weet je dat je in de puberteit bent? Krijg je iedere keer als je seks hebt een baby?” De kennis wordt overigens niet op een saaie en belerende manier omschreven, maar juist heel luchtig en een beetje grappig. Het moet wel leuk blijven natuurlijk, en zeker niet beladen worden. Iedere vraag wordt bovendien vergezeld van een grappige cartoon, die ook meteen duidelijk maakt waar het stukje over gaat.

Het grootste kritiekpunt vind ik aan dit boek de manier waarop de vragen worden gesteld. Oké, het handgeschreven lettertype geeft aan dat het een kindervraag is, dat is niet zo heel erg vreemd. Het lettertype past ook prima bij de tekeningen op die pagina. Waar ik me wel aan heb gestoord is het grote aantal schrijffouten dat expres is geïntroduceerd, om de ‘kinderlijke’ stijl nog eens extra te onderstrepen. Dat had van mij zeker niet gehoeven. Gaat ons boek daarom linea recta met het oud papier mee? Natuurlijk niet! Want het boek en de informatie die er in staat is zeker waardevol en nuttig. Je kunt kinderen niet genoeg wapenen tegen de onzekerheden die ze te wachten staat! Grappig detail is dat je het boek niet van links naar rechts doorbladert, maar dat je de pagina’s naar boven toe omslaat. Grappig!

Dus jij en mama hebben het gedaan?! Katharina von der Gathen

Illustrator: Anke Kuhl
Gottmer, 400 pagina’s, hardcover.